hoe nu verder?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Oeh, rondel is een nieuw woord voor mij. Ga ik zo opzoeken. Ja, het moeten wel allemaal kleine ringetjes zijn. Inderdaad was wikkelen om een richel het plan. Bij gebrek aan richel wordt het een veiligheidsspeld. Iets teveel maakt inderdaad niet echt uit, omdat ik die waarschijnlijk wel voor de stokjes kan gebruiken. Ik wil alleen niet te weinig afknippen en weet van de wiskundeles dat er altijd meer in een cirkel gaat dan je verwacht. Dan gok ik toch maar op 1cm per cirkel en ga ik voor 7cm.

Ja, die soldeertip herinner ik me nog van een eerdere post en ik voel er daarom ook heeeeel veel voor om middel te pakken in plaats van zacht. Ook al heeft het niets te houden, zoals ze antwoordde op mijn voorstel om middel te pakken.

P1200 is mijn fijnste schuurpapier. Ik heb een bruneerstaal. Kan ik daar wat mee doen? Kruislings heb ik netjes aangehouden, tenzij ik wanhopig werd, maar ben wel geëindigd met kruislings.

Wat raadt je voor het gloeien aan voor een stukje van 1mm doorsnee en 7cm lang?
Als je het draait, verplaats je toch eigenlijk ook de vlam?

Heeeeeeel erg bedankt voor het meedenken!!!

:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door Erika »

Ik vind persoonlijk als porf smid, dat zacht soldeer een soort zwakte bod is :)

Het mag wel niets te houden hebben , maar waarom zacht gebruiken ? omdat het makkelijker is?
maar wat als je er straks iets aan moet repareren bijvoorbeeld ? of je moet er nog iets aan doen....
Beter doe je jezelf meteen goed aanleren. en een soldeernaar van 0.01 tot 0.05 mm zodat je die capilaire werkig goed hebt, dat het soldeer in de naad zuigt
Als dat heeft gevloeid moet je niet meteen je vlam verwijderen maar even doorverwarmen zodat je goede vermenging hebt met de andere metalen
Daardoor veranderd de samenstelling van het soldeer en komt de temp hoger te liggen
Dus dan zal je naad bij een volgende soldering geen gevaar lopen
Hoe vaker de naden verhit des meer diffusie zal er ontstaan waardoor je ze eigenlijk ook niet meer kan lossolderen zonder het werkstuk te smelten

DAN heb je een echte vebidning gemaakt, hardsolderen is wel wat anders dan zacht Wat een soort lijmen met metaal lijkt . En we willen echt vermeningen hebben


Dus als jij goed hebt leren solderen en het ook goed doet (theorie is anders dan praktijk . ik weet het)
moet je met hetzelde soldeer meerdere solderingen kunnen doen alvorens naar een volgende over te stappen



rondel is een cirkel ... een rond plaatje waar je een halve bol bijvoorbeeld van kan smeden
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door Erika »

Uitgloeien vorm ik het meestal , zon kort stukje, tot een grote ring en dan rustig verwarmen, bollere vlam
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Dat ben ik met je eens en ik heb met m’n zonnestelsel al bewezen dat ik met hardsoldeer goed kan solderen. Daar heb ik heel veel met hard gewerkt. Maar met m’n klaver, die was koper, heb ik op één plek het soldeer er weer uit gesmolten, maar die was dan ook wel heeeel veel soldeerwerk.

Dank je wel voor de tip van het naverwarmen bij het solderen! Want ik haal altijd meteen m’n vlam weg, bang om het er weer uit te vloeien.

Ah, dus voor mijn belletje heb ik rondels gebruikt en voor mijn zonnestelsel heb ik cirkels gebruikt, dank voor die uitleg! Dan was mijn oorspronkelijke plan B met rondels, maar dat werd te massief. :P

Dank je wel voor alle uitleg!!! Dan knip ik vanavond een stuk van zeven centimeter, buig ik in een cirkel en zet ik er een bolle vlam op tot ie in z’n geheel donkerrood is, bij zwart blussen en dan kan ik weer verder. Gaat vast lukken!

Bij flux (boraxpapje) een nylon kwast gebruiken, toch? Of maakt dat niet zoveel uit?

:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi, daar bunt ik weer... heb inmiddels een beter brandertje kunnen overnemen en de ringetjes zitten nu dicht. Er moeten nog stokjes aan, maar dat gaat goed komen.

Alleen blijf ik problemen houden met het op de hand polijsten. Ik had ze tot op zekere hoogte, maar krijg de laatste krassen er niet uit. Toen ik ze tegen elkaar aan legde, zag ik dat die krassen doorlopen over de puzzel. Ik heb de krassen die ik moest maken om de tekening op de acrylverf over te dragen kennelijk met een te grof schuurpapier gemaakt.

Dus heb ik een stukje gepakt, geschuurd met korrel 800, toen 1200, 2000, 2500 en door op de leerlatjes: twee keer grof leer met verschillende polijstvetten en als laatste twee keer zeemleer met verschillende polijstvetten. Het resultaat, dit stukje heeft nu een wittere glans dan de rest, de originele krassen zijn weg, maar deze barst, net als de anderen nog steeds van de krassen.

Ik vermoed dat ik te vroeg naar de volgende stappen gegaan ben.
Hoe kan ik zien wanneer ik door mag naar de volgende stap?

Dit is het resultaat.
EC8CCB64-1947-4BBE-B09F-C8BA4E694153.jpeg
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door @tjuh »

korrel 800 is te fijn. welke korrel had je gebruikt bij de stap met acrylverf? daarvandaan 1 stapje fijner.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ik heb geen idee. De bovenste uit de la bij de cursus. Zal ze een mailtje sturen of ze even willen kijken wat de grofste korrel in die la is. Dan probeer ik het eerst op een reststukje. Dat heb ik met een bruneernaald ook geprobeerd. Op dat stukje leek het te helpen, maar op mijn stukje was ik kennelijk al te ver met de rest polijsten. Ja, ik leer wel veel van m’n geklooi. De beste leermeester, zo blijkt maar weer. :schaam: :LOLtear:
Dank je wel voor het meedenken, zo kan ik weer vooruit!!! :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

Ik heb antwoord van m’n juffen. Het meest gebruikte schuurpapier in de la is 240 :cry:
Maar ze antwoorden ook het volgende: “Je kan dit uit polijsten. Schuren, hoe fijn ook, geeft altijd krassen” en hier kan ik dan weer geen chocola van maken. Op de hand polijstend, lukt het me namelijk niet om ze weg te krijgen. Maar die ene die ik ben gaan schuren is inderdaad iets witter geëindigd. Heet dat nou die satijnglans die ik wel eens in de boekjes tegenkom?

Wat raden jullie me aan? Toch schuren met eentje fijner dan 240 en zo de trap op tot polijstniveau? Of toch wat anders?

Groetjes en bedankt maar weer! :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door Erika »

Ik schuur toch meestal wel tot minimaal korrel 400,
Bij strakke modellen, die niet door polijstmachine mogen worden afgerond, schuur je nog verder, soms zelfs korrel 2000, zodat het polijsten zo kort mogelijk is.
240 is waar ik persoonliojk grof mee start, dat zal ik nooit zeggen dat je daarna kunt polijsten.
Want je zal het werkstuk alleen maar afronden en als je niet goed kruislings werkt eventueel nog de 'sporen' van de schijf gaan zien

400 is pas richting polijstpapier, en dan slijpmik vaak met triple , dan komt het hexenvet om voor te polijsten , dan de oranje luxi (vind ik supermooi persoolijk ) en dan met de wolbuf
Alles kruislings, van het vijlen, naar het schuren en dan naar de slijp en polijstschijven

Nu heb je wel altijd, zeker met zilver, een soort mikrokrasjes die je zult blijven zien , maar die zijn heel fijntjes.
Dus vlak werk, draadwerk, rondwerk, kettingwerk etc, hebben allemaal andere manieren van afwerken.
En zelf dus ook goed opletten welke korrel je gebruikt en niet zomaar blind uit het bovenste laadje pakken, prober ik mijn cursisten ook altijd te leren, niet zomaar van iets uitgaan, meten is weten


Dus korrel 240 en dan polijsten is een nee nee ...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

En de sprong van 240 naar 800 is ook een nee nee. 88|
Ja, ik heb ZEKER m’n lesje geleerd!!! :hand: ik was van m’n apropo, omdat we de vorige keer gewoon het papiertje erop plakten met lijm en nu moest het plots met verf. Dat maakte mij onzeker en toen sprong mijn koppie op stand-by. :-k maar goed, nu leer ik wel meer dan in alle cursussen tot nu to bij elkaar. :thumbsup:

Begrijp ik goed dat ik tot 400 nog niet kruislings hoef te werken?
Zijn Triple en Hexenvet polijstvetten? Luxi ken ik. Ik heb die voor hoogglans en die voor napolijsten bij zilver gekregen.
Ik heb wel een wolbufje voor in een dremel-ding, maar las ergens dat je met die kleine dingen op een plat voorwerp moet oppassen dat je geen kuilen maakt. Daarom beperkte ik me tot de leer- en zeemlatjes.

Heeeeeeel erg bedankt voor je hulp maar weer!!!! :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door @tjuh »

altijd kruslings werken met schuren en polijste.

en bij grote vlakke onderdelen zou ik geen dremelborsteltje gebruiken. wellicht een stuk zeemleer op een plankje strakspannen en daarop polijsten?
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ah dank je. Dan doe ik het niet slecht.

Ik blijk hier een gat in m’n schuurpapiergradaties te hebben. Die krassen zijn waarschijnlijk van korrel 240, maar mijn eerstvolgende papiertje is 400. Een te grote stap? #-o
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door @tjuh »

tja, maximaal een verdubbeling van korrelgrofte in 1 stap, maar ik blijf meestal een de lagere kant op max 2/3.
Dus het zou kunnen, sws ook met het oog op wat je al hiervoor hebt geschuurt/gepolijst aan het object.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je! Dan ga ik het gewoon proberen... 8) :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Nu lijkt het aardig gelukt, hoor! :fingers: :handsup:
Alleen die laatste moet misschien nog eens... 88| :phew:
B909FFEA-4575-4975-B4FF-5659838107B7.jpeg
Plaats reactie