hoe nu verder?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ik heb een melkflesopwarmer op de kop kunnen tikken. Wordt die warm genoeg? En kan ik aluinmemgsel in een plastic flesje/bakje doen of gaat dat doorvreten? Beter een glazen beker?

Dank jullie wel weer! Het latje met leer werkt met mijn polijstmiddel!!!

:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Zou ik ze nog strakker kunnen krijgen met m’n leerlatje? Ik heb er nu twee gedaan en twee nog niet.
ED85543E-D39F-4EFD-A77D-EA03C24762A0.jpeg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Als ik de foto zo zie dan moet dat nog mooier kunnen, zorg wel dat je het leer schoon houdt, ik bewaar die latjes in een plastic afsluitbaar zakje om er geen vervuiling bij te laten komen. Een korreltje zand in het leer kan veel krassen veroorzaken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Dank voor de tip!!! Doe ik er een zakje omheen. Ik had hem in het laatje gelegd. :thumbsup:

Zo is ie nu:
image.jpg
Ik weet nog niet hoe ik die krasjes verder weg kan werken. Morgen maar verder. Nu naar bed.
Goedenacht en bedankt!
:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

De meeste krasjes passen zich naar de wrijfrichting aan. Zou mijn polijstwas te grof zijn? Nog een latje maken en dan moet een drupje tandpasta? Ik heb ook nog speksteenpoeder...
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Kan dit gaan werken als zuurbadje op basis van aluin?
6435183E-2E53-40B1-BF9B-B8EAF7C0B3D2.jpeg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Dat zuurbadje moet kunnen werken zo.

Krasjes zou ik als je met leer en polijstpasta bezig bent niet meer verwachten, tenzij je leer ander materiaal op zich heeft behalve polijstpasta.
Op de hand kan je het net zo glanzend maken als op de polijstmachine.

Maar ja ik weet niet wat voor een polijstmiddel jij gebruikt, maar tandpasta is geen polijstmiddel wel licht schurend.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Het leer is een lap van m’n oude bank. Goede kwaliteit, maar wel geverfd. Het ‘pluist’ ook nog.

De polijstpasta is van zo’n dremelpakket van de action. Drie euro voor alles geloof ik. Ik meen ook ergens gelezen of gehoord te hebben dat het polijstvet van zo’n pakket te grof was voor iets als zilver. Maar ik heb geen gegevens over de grofheid ervan. Het is bruin, hard en zit in een doorzichtig doosje met een gele deksel. Op het doosje staat polijspasta of polijstvet of zoiets. Meer weer ik er niet van. Ik maak een tweede latje en probeer die zonder vet. Eens kijken of ik dan de krassen wat kan verminderen. Lukt dat, dan weet ik dat het de pasta is en moet die vervangen worden. In dat geval, welke pasta raad je aan? Ik zal vooral met zilver werken. Da’s betaalbaar voor mij. :schaam:
Is messing trouwens harder dan zilver? Want m’n belletje heeft er geen krassen mee opgelopen. Kan het een probleem zijn dat ik eerst m’n messing belletje gedaan heb en toen het zilver? Er zat gele glans op het leer toen ik verder ging met zilver. Kan ik beter één latje per metaal houden?

Blij dat dat badje zo moet gaan lukken!!! Dan kan ik straks aan het solderen gaan. :yo: :applaus: :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door @tjuh »

Flintoline is een mooi fijn polijstmiddel (te koop bij iig ijzerwarenwinkels) anders wellicht silvo (blokker verkoopt dit wellicht nog)?
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel! Dan ga ik op jacht. :thumbsup:

En weet iemand de verhouding voor aluin in een zuurbad? Ik kan alleen de verhouding van zwavelzuur vinden, 1/9. Maar over aluin vind ik niks. Moet die verzadigd zijn? Als ik mijn aluinblok er drie dagen in laat staan, is ie aardig verzadigd, denk ik. Zou dat genoeg zijn, of overdoe ik het dan?

Dank jullie wel maar weer!
:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe nu verder?

Bericht door Cees »

water en daarin aluin oplossen tot verzadigingspunt, als je het verwarmt en roert lost het sneller op
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ah. Dat gaat mij wel lukken! Zo hebben we op school zelf kristallen mogen maken. Hoewel ik niet weet of dat met aluin was. Ik was de enige wiens oplossing verzadigd genoeg bleek te zijn... :tandpasta:
Ik heb het kristal nog. Best groot geworden!
:thumbsup:

Dank je wel!
:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

Ik heb antwoord van m’n juffen en heb langs mogen komen. Heb een fijner stukje polijstvet gekregen en heb er een tweede latje voor gemaakt.
Dit is het resultaat na de tweede poetsbeurt.
E1E682DC-ABF2-4619-983C-BD0560C0D12E.jpeg
Ik zie nog steeds krasjes. Misschien heb ik toch vuil leer... nog opties? Zij was wel al onder de indruk. Maar met de hand hoor je het juist beter te kunnen krijgen. Zou ik betere kans maken als ik een leren raamzeem koop en die op een latje plak of gewoon uitleg alsof het schuurpapier is?

Verder vind ze zo’n wrijfzetting toch te ingewikkeld om dat op afstand te begeleiden, net als greinen. Maar ze ziet het idee van een zetkastje maken van draad wel zitten. Nou maak ik vier cirkeltjes van draad met een binnendiameter van max 1 mm en die sluit ik met hardsoldeer. Ook met hardsoldeer soldeer ik er dan dat staafje aan en dan soldeer ik dat setje met zachtsoldeer op de hartjes. Dan kom ik terug en maken we met een charonfrees de richel om de steen op te kunnen zetten. De eerste steen doet ze dan voor en de rest mag ik proberen.

Voor ik start met de draad om een veiligheidsspeld winden, moet ik eerst de draad uitgloeien. Ik ben benieuwd, heb net in m’n boeken gelezen dat ik naar dof-rood moet en zodra het gekoeld is tot zwart blussen, anders vormt het nieuwe kristalverbindingen.

Alleen staan er twee manieren om draad te gloeien: de ene is maak een cirkel ervan en verhit het gelijkmatig. En de tweede is laat het als staafje en houdt het verticaal bij de vlam. Verplaats de vlam niet, want dan wordt ie ongelijkmatig verhit.

Maar wat is nou de beste methode? Want in dat tweede voorbeeld, denk ik dat de onderkant heter is geworden dan de bovenkant en dat is toch ook niet goed?

Ik moet nog even berekenen, maar mijn draad is 1mm in doorsnee, ik gok op vijf omwentelingen, dus vijf cirkels met de binnenmaat van ook 1mm en dan boven en onder een vasthoud-cm. Dus met de natte vinger zal het een staafje van een centimeter of zes a zeven zijn, gok ik zo.

Wat is dan de beste gloeimethode?

Groetjes en bedankt maar weer!!!
:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Willen jullie even meerekenen?
Ik heb vier cirkels nodig met een binnen-diameter van 1mm. Voor het zagen doe ik er een vijfde bij. Als ik de som goed begrijp, zou dat dus 1mm diameter plus 1mm materiaaldikte = 2mm x 3.14 moeten doen = 6.28mm per cirkel x 5 cirkels = 31.4 mm, is dus 3.1 cm in totaal, plus boven en onder een cm extra om vast te houden bij het draaien, is 5 cm. Correct?
:thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door Erika »

Bedoel je een ring of een rondel

Een ring/open cirkel neem de je de binnendiameter en dan +1 xmateriaal dikte en de uitkomst daarvan x 3.14 (diam. +materiaaldikte x 3.14 )
Rondel is met wortel rekenen Wortel(2x12x12)


dus ringmaat 17 met een dikte van 2 mm ring wordt 19x3.14 = 59.66 mm
maar als het allemaal kleine ringetjes moeten worden kun je beter wikkelen om een regel en dan gewoon wat draad extra nemen, zeker in zilver is het niet zo heel duur en het werkt wel weer fijner en sneller

a


Polijsten van zilver met de hand, zal altijd mikrokrasjes geven, ook emt de machine , blijf je altijd als je goed kijkt krasjes zien .. wel met alles afwerke kruislings werken ook polijsten
Bruneren is een mooie manier van met de hand polijsten maar een vak apart , maar dit ziet er al netjes uit . Tot welke korrel heb je geschuurd ?

probeer het zachsoldeer zoveel mogelijk niet aan te raken, mijn cursisten mogen er eingelijk niets mee behalve repareren
Als je begint met hardsoldeer, een goede capilaire werking hebt en dus ook met solderen een goede stevige mengzone hebt, zal je soldeer daar een hogere smelttraject krijgen.
Je zou dus wel meerdere dingen kunnen solderen alvorens naar middel over te stappen en dan echt in uiterste nood pas zacht pakken
Het verkleurd sneller maar ook ,l als er dan ooit nog wat gebeurd en er gereapereerd moeten worden dan heb je geen sioldeer meer waar je deze stap mee kunt solderen
Probeer je aan te leren (extra) hard zo lang mogelijk, dan middel zo lang mogelijke en dan pas als niet anders kan zacht soldeer

Uitgloeien zal ook liggen aan de dikte van de draad en de lengte,
Als ik 30 cm 0.5 mm heb zal ik als bosje wikkelen, is het een draadje van 6 cm 2 mm dan blijft staafje .
Als je twijfelt of het geheel goed gelijkmatig verwarmd wordt kun je het nog draaien tijdens het uitgloeien
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie