zetten van stenen

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

zetten van stenen

Bericht door Kevin »

Dag allemaal,

nog steeds vraagjes over het zetten van stenen in ringen, maar eventueel ook in andere werkstukken, het gaat me vooral om de techniek.
Op de foto kan men zien dat de steen vastgehouden wordt door een bewerkte rand, de rand lijkt me wat groot/ robuust om te bewerken voor het zetten, dus dacht ik dat dergelijke stenen eventueel vanuit de onderkant gezet zouden kunnen worden?
Dat men ipv de steen van bovenuit zet en dan de bovenkant bewerkt om de steen vast te zetten, omgekeerd werkt en de steen via de binnen-/onderkant aanbrengt en dat de bovenste rand de steen sowieso op de plaats houdt. En dan natuurlijk de onderkant bewerkt zoals een normale zetkast.
Is mijne verwarrende uitleg wat duidelijk? :)

ideeën hierover zijn altijd welkom...
Bijlagen
09fc26ed79d03969db26062696822a5e.jpg
09fc26ed79d03969db26062696822a5e.jpg (30.7 KiB) 4464 keer bekeken
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: zetten van stenen

Bericht door Briolet »

De spiegeling langs de zetrand doet vermoeden dat deze steen met lijm vastgezet is. Waarschijnlijk, inderdaad, vanaf de onderkant.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: zetten van stenen

Bericht door Herman »

Ik verwacht ook dat de steen verlijmd is , maar het lijkt me meer voor de hand liggend dat de goud kleurige boven kant over de steen en de ring heen is gelijmd .
Deze manier van werken zal het snelste en eenvoudigste werkwijze zijn , denk ik .
herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Re: zetten van stenen

Bericht door Kevin »

dit is maar een tekening natuurlijk.

verlijmen is misschien de makkelijkste methode, maar is zetten een mogelijkheid?

in bijlage een ander voorbeeldje, als de ogen niet rond zijn (voorbeeld 1), en je zet een ronde steen, dan kan dit best via de onderkant toch?

grtz
Kevin
Bijlagen
Voorbeeld 1
Voorbeeld 1
d83250f237c063cb89804d7d9e8ac367.jpg (13.63 KiB) 4434 keer bekeken
Voorbeeld 2
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3
Voorbeeld 3
5dbbc7bd71e53d766455a0aff76d5f09.jpg (12 KiB) 4434 keer bekeken
Grtz
Papaguero
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: zetten van stenen

Bericht door Herman »

Ik ben nu niet direct een stenen zetter , maar als ik naar de 1ste foto kijk dan zie ik een steen die net zo breed is als de buitenkant van de ring , en daar mee wordt het zetten toch een stuk moeilijker .
Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is , maar er komt wel veel meer techniek bij kijken .
Als ik naar de ogen in foto 2 kijk dan is dat een heel ander beeld dan bij de foto's 3 en 4 , hier is sprake van rondachtige ogen waarin rond vormige stenen zijn geplaatst .
Dit gaat niet op voor de foto van het masker , stel als hier ook ronde stenen in zet dan krijg je een beeld wat hierop lijkt .
kop b.jpg
kop b.jpg (36.97 KiB) 4425 keer bekeken
Ik kan niet zeggen dat dit beeld erg flatteerd , dus om deze reden ben ik ooit begonnen met het slijpen van stenen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: zetten van stenen

Bericht door Sinterklaas »

Bij de ring die getekend is kan je inderdaad beter vanaf de achterkant zetten. Bijvoorbeeld een paar lipjes die je ombuigt.

De schedel ringen zijn hoogst waarschijnlijk wel via de voorkant gezet. Je kan het vaak zien of het gat veel kleiner is dan de steen of maar een beetje. Die zilveren ringen zijn niet zo hard dat is makelijk te zetten met een hamerhandstuk/pneumatisch graveer apparaat.


Je zou bij de ring ook nog het bovendeel als los gedeelte kunnen maken. En dan dat aan de binnenkant met een schoef vast zetten. Locktite op de schroef en die komt niet meer los.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: zetten van stenen

Bericht door Cees »

Beide zouden zomaar vanaf de voorkant gezet kunnen zijn.
Bij die bewerkte ring kan de bewerking ook na het zetten van de steen aangebracht zijn.

Alleen bij zo dik materiaal is het aandrijven naar de steen toe wel een dingetje, hiervoor gebruik je een pons met een driehoekige / trapezium vormige punt.
Het materiaal rondom de steen heeft dan wel veel afdrukken van de pons die weggevijld / geschuurd worden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie