Zelf een zetpons maken (om kastjes rond te steen te ‘kloppen’)

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Miekvantilborgh
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zondag 23-02-2020, 15:08
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Zelf een zetpons maken (om kastjes rond te steen te ‘kloppen’)

Bericht door Miekvantilborgh »

Hallo
Ik ben bezig aan mijn vierde en laatste jaar voor de opleiding goudsmid. Hoewel stenen zetten een specialiteit apart is, zou ik toch graag enkele steentjes zelf zetten.
Het zou gaan om 3mm steentjes, waarvoor ik een 3,5mm dikwandige buis heb uitgefreesd met een bolfrees.
De rondist van de steen (facet) ligt net onder de rand van het metaal.
Nu wil ik de randen van de buis naar binnen buigen zodat de steen vastzit.
Ik denk dat ik hiervoor best een zetpons kan gebruiken om op het kastje te zetten. Dan erop kloppen en dan zou de steen vastzitten?
Ik zag hier al wel de opmerking passeren dat de mensen dat zelf maken (aankopen blijkbaar moeilijk/niet te vinden-tips?).
Dus nu mijn vraag: is dit de juiste manier van zetten en vooral hoe maak ik zo’n pons? Met een zetstaal begrijp ik,
Maar wat dan? Uitfrezen? Hoe? Hoe diep? Soort frees?

Alvast Super Bedankt!!!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zelf een zetpons maken (om kastjes rond te steen te ‘kloppen’)

Bericht door Cees »

Wat je schrijft dat kan, maar gezien de dikte van het materiaal zou ik als je dat gereedschap hebt een steenaandrukker van de juiste maat gebruiken.

Ponsen zijn wel bij de groothandel te koop, maar als je zelf kan slijpen en polijsten dan zijn ze ook zelf te maken van een bout.

Op je cursus kunnen ze je vast nog veel meer vertellen over zetten
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Zelf een zetpons maken (om kastjes rond te steen te ‘kloppen’)

Bericht door Sinterklaas »

Wat jij bedoelt is denk ik dit :https://herens.nl/Categories/Detail/287

Die zijn gemaakt om in 1 keer over heel het kastje te gaan. Zelf maken is mogelijk maar ik denk dat je beter een goedsetje kunt kopen.
Als je het echt zelf wil maken. Dan op een draaibank doen dan ben je snel klaar en is het netjes.

Gewone ponzen/zetstalen kun je nog makkelijker zelf maken. Oud freesje of een spijker of een schroevendraaier afslijpen. Mogelijkheden genoeg. Ik heb ook wel kleine steentjes in een klein kastje gezet en dan met de achterkant van mn bank hamer het randje tikken. Maar dan had ik wel een gleufje gefreesd met een chaton frees. Zodat de steen er in kon klikken. Dan hoefde ik alleen voor het mooie het randje iets om te zetten.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Zelf een zetpons maken (om kastjes rond te steen te ‘kloppen’)

Bericht door Evert J@n »

Gewoon van een flinke spijker maken. Zo leer je dat tenminste op de cursus aan de Vakschool in Schoonhoven. Voor deze maat bv een spijker van 3,5 mm dik en 75 mm lang. Het puntje eraf halen en plat uitsmeden tot ca 4,5mm breed en 2 mm dik. De onderkant vlak maken (niet hoekig zoals een schroevendraaier, maar een beetje rond. Daarna uitharden (gloeien-koelen) en aflaten (warm maken - afkoelen). Mooi polijsten door vijlen/schuren en onder de polijstschijf. Het ponsvlak zo nodig nog wat bijwerken. De scherpe randen eraf, en van links naar rechts (het vlak van 4,5 mm) ook een heel klein beetje afronden.
Bijlagen
Spijkerpons.jpg
Plaats reactie