Letter M

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Imjmanning
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 24-02-2018, 13:39
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Letter M

Bericht door Imjmanning »

Hoi iedereen,

Voor de mensen die mij met de tennisarmband hebben geholpen, ik leg die even aan de kant, want er komt een verjaardag aan waarvoor ik iets moet maken:) ik wil graag een hanger maken met de letter M. Ik ben van plan om op word een leuk lettertype te kiezen en die uitzagen op mijn zilver. Hier mijn eerste vraag: hoe dik moet het plaatje voor de letter zijn om een soort effect te krijgen als op de foto’s (hoeft niet precies hetzelfde te zijn, maar het gaat om het idee) dan mijn tweede vraag. Ik zou graag ergens een steentje(s) in willen plaatsen! Of ergens in het hoekje 1 steen of 3 steentjes onder elkaar bij de rechterkant van de M. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik die steentjes erin moet krijgen, welk formaat steentjes, welk formaat het zilver dus moet hebben en hoe je dat dikke bolle effect in de ketting krijgt! Hieronder wat foto’s zoals ik het ongeveer wil hebben (maar niet precies zo! Alle ideeen zijn welkom:)) vooral de eerste hanger van de foto’s vind ik erg mooi
Bijlagen
635AE71C-A5BA-414E-ACF4-4E6FCBC70EE6.jpeg
F74EE8F2-70C7-41B8-98EC-0B86831CD463.jpeg
60403BA3-D267-48F5-8315-996D991B09C2.jpeg
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Letter M

Bericht door Briolet »

Let wel op de stijl van de M. Dat laatste plaatje is volgens mij in spiegelbeeld geplaatst en ziet er nu gek uit. In alle gangbare lettertypes is de smal-breed verhouding van de pootjes zoals bij de 2e foto.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Letter M

Bericht door Erika »

Incrustatiezetting en railzetting is best pittig als je weinig ervaring hebt.


De dikte van het plaatje zal ook afhankelijk zijn van de grootte van de letter en de grootte van de steen (en de daarbij horende diepte dus. )
De grootte van de steen ligt weer aan wat je mooi vind en wat de breedte is van de letter.
Deze letter zijn vaak niet heel groot dus steentjes ook niet 1 1,5 mm?!

viewtopic.php?t=302&highlight=wrijfzetting
dit is zoals de bovenste is gezet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Letter M

Bericht door ErwinG »

Erika schreef:Incrustatiezetting ... is best pittig als je weinig ervaring hebt.
Dat kan ik beamen voor wat betreft de wrijfzetting b:D

Je kunt ook heel de naam uitzagen. Mooi Font kiezen in Word, afdrukken, opplakken en uitzagen b:D
20170418_162425.jpg
Daarna gehamerd voor wat structuur, en een zilveren vogeltje erop geplakt (afkomstig van een zilveren kinderringetje...)
Deze is 0,5 mm dik plaat, eigenlijk wat aan de dunne kant. Zou de volgende keer 1,5 - 2 mm nemen denk ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Letter M

Bericht door Erika »

Wrijfzetting is nog goed te doen, maar wel als je ervaring hebt, het infrezen van de steentjes gaat met veel precisie.
En of je daarna nog greinen moet steken voor pavé of je moet wrijven, het moet goed straks op de tiendes van mm zitten.
Lijmen is een nee nee natuurlijk, op parels en andere zachte stenen na die niet gezet kunnen worden :)

Erwin, ja 0.5 mm is heel minimaal, zeker in zilver.. 1 is al mooier 1,5 is mss beter voor het zetten van de steentjes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Letter M

Bericht door Cees »

Wrijfzetting is best lastig voor velen, dat komt door het nog niet goed kunnen boren en frezen.
Met name strak frezen is heel belangrijk, met weinig ervaring wordt er vaak te veel heen en weer gewiebeld bij het frezen, waardoor de rand van het gat te ver van de steen komt te staan en aanwrijven niet goed mogelijk meer is. Vaak is de steen dan nog wel met greinen vast te zetten, maar ook greinensteken is in den beginne voor de niet geoefenden lastig.
De grein moet vlak bij de steen gestoken worden, veel beginners zijn bang om te dicht bij de steen te komen waardoor men te ver weg begint met steken. ook is het bij greinen steken belangrijk om je greinensteker juist vast te houden.
Doe je dat niet en schiet je uit dan kan de steker tot op het bod in je andere hand schieten. Kortom je wijsvinger moet het werk doen bij het steken en niet je hele hand.
Een grein vrijsteken van een te maken grein met een bol of spits steker is niet altijd nodig.

In zilver zou ik kiezen voor min 1,5 mm als je wilt aanwrijven.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie