Steen uit zetkast halen

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Steen uit zetkast halen

Bericht door Maryluz »

Hallo,
Ik heb een gouden ring met een groene steen erin (onbekend welke, ring is in Nieuw Zeeland gekocht door de klant). Nu moet deze steen eruit en in een nieuwe ring gebruikt worden. En de bestaande ring moet een nieuwe steen in.
Hoe kan ik netjes de steen eruit halen zonder de steen of zetkast te veel te beschadigen?

Ik krijg er niet een mesje tussen of de punt van de bruneerstaal.

Het is een steentje van 5mm met heel dunne zetrand.
Zie ook de foto.
Alvast bedankt voor de tips!
7201044C-325C-4017-93CE-76BE61EBB3D0.jpeg
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Steen uit zetkast halen

Bericht door @tjuh »

ik zou de zaag erin zetten (gehele kop eraf) en een nieuw bakje (of het afgezaagde bakje weer rond hameren en) erop solderen. wel rondom zagen aangezien je niet weet hoe hoog de steen is.
krijgt de steen ook een polijstbeurtje daarna? want hij is wel erg dof geworden.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Steen uit zetkast halen

Bericht door radiorobbie »

Of de zetting doorzagen, steen eruit en weer solderen.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Steen uit zetkast halen

Bericht door Cees »

Ik zou voor de oplossing van RadioRobbie gaan.
En inderdaad zo te zien is de steen wel heel erg beschadigd, moet nodig opnieuw geslepen en gepolijst worden.
Tevens als er in de ring een nieuwe steen moet, dan is de vraag of de steen exact zo groot is als de steen die erin zat, zo niet dan moet je toch aan de zetting gaan sleutelen (nieuwe zetting of kleiner maken of groter)
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Steen uit zetkast halen

Bericht door Erika »

en aan klant vertellen dat de risico op steenbreuk bij hun ligt.

Ontzetten kan ook, kijk maar eens met zoekfunctie op het forum hier, dit topic is al meer besrpoken hier
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Steen uit zetkast halen

Bericht door @tjuh »

ik krijg de indruk dat mijn bericht verkeerd geïnterpreteerd word. Of ik interpreteer jullie oplossing verkeerd (kan nl ook)

ik bedoelde iig te zeggen dat ik vanaf scheenhoogte de zetkast rondom (horizontaal) zou inzagen zodat steen + deel zetting eraf komt. Steen is er dan uit te duwen via onderzijde. vervolgens is het stuk zetting misschien (na gloeien) weer rond te kloppen en kan zodoende weer op het restant zetkastje (welke nog tussen de scheen zit) teruggesoldeerd worden.

(en zo interpreteerde ik de opmerking van radiorobbie ook, tenzij hij dus een verticale inzaging bedoelde en de zetkast openwrikken voor ruimte om de steen te lichten)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Steen uit zetkast halen

Bericht door Cees »

Ik zou persoonlijk voor een verticale inzaging gaan een 2 kanten, als ontzetten niet lukt. Maar zoals zo vaak zijn er meerdere wegen die naar rome leiden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Steen uit zetkast halen

Bericht door Maryluz »

Dank allemaal voor de info en tips. Ik ga het zetkastje verticaal doorzagen en daarna weer goed passend solderen.
Jel.
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 31-08-2020, 17:45
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: Steen uit zetkast halen

Bericht door Jel. »

Dank voor de informatie.
Ik heb een probleem met ring die afgebroken is van zetkast en had geen idee hoe de steen eruit te halen... geen ruimteover om eruit te wippen. Ga nu verticaal zetkast tweezijdig voorzichtig inzagen nadat ik steen beschermd heb, vervolgens de ring en zetkast weer reparen en steen er weer in zetten.
Groeten Mariella van Wijnen-Heijs
Plaats reactie