minimale dikte draad

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
werner88
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 16-03-2014, 18:31
Ervaring: Geen ervaring

minimale dikte draad

Bericht door werner88 »

Beste mede (amateur) goudsmeden,
Ik ben bezig met het oefenen van stenen zetten en vraag mij af at nu de minimale draad dikte moet zijn.
Meer specifiek ik heb nu wat steentjes liggen van 3mm en wil die met 4 pootjes op hun plek gaan houden. Ik zit zelf te denken aan een draaddikte van 0,4mm maar ik hoor dan wel eens de vraag denk je dat dat sterk genoeg is dan...

Misschien hebben jullie hier ideeën over?

Het gaat om kleine saffiertje die ik in 14karaat goud wil zetten in 0,4mm dikke draad.

Zie jullie reactie graag tegemoet.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: minimale dikte draad

Bericht door Cees »

Hoi Werner, goud is wat sterker dan zilver in dat opzicht maar ik denk dat je met 0.4 mm toch echt wel aan het minimum zit wat dikte betreft.
Pootjes moeten ingefreesd worden en dan hou je effectief 0.2 over
Zou zelf eerder voor min 0.5 mm gaan.
In zilver zou ik kiezen voor 1 mm.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: minimale dikte draad

Bericht door Erika »

de witgouden bestaande chaton die ik via een van de groothandels heb gekocht heeft 0.7 mm pootjes en is voor 3 mm steen..... heb ik toevallig fabriekswerkchaton liggen
14 kt witgoud . Ik houd dat meestal ook wel aan.


Ligt ook waar je het voor wilt gebruiken, Ring heeft wat meer te lijden dan een collier of oorbel...
WAt voor materiaal je gaat gebruiken.


Als je nieuwe boek van Alma hebt moet je eens op pagina 84 tm 87 kijken,Hebben ze ware groottes getekend van hun zilveren zettingen,
Dus kun je ook meten wat de maten van hun poten zijn
En wat raadt het bedrijf aan die voor je gaat werken?!
Ik neem aan dat je daar ook heel veel informatie kan weghalen , gezien zij voor je aan de slag gaan :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie