Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Madrugadaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 24-12-2007, 19:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Madrugadaan » dinsdag 30-05-2017, 10:22

Dag allen

Ik wil graag voor een emerald geslepen steen een zetkastje maken. (misschien heb ik de naam van het slijpsel mis, maar hopelijk wordt het duidelijk in de foto's)
De rondist van de steen is 3 x 4 mm en 3 mm hoog.
Nu wil ik hiervoor een zetkastje maken maar ik krijg het niet voor elkaar met de hand omdat het zo priegelig klein is. Het beste resultaat had ik nog met een dun stripje inzagen en vijlen en dan vouwen, maar dan toch brak het weer in stukken of zat alles scheef.
Heeft iemand nog een tip voor mij om dit goed te kunnen doen?

Alvast hartelijk dank!

Groeten
Daniël
Bijlagen
IMG_6869.jpg
IMG_6869.jpg (95.31 KiB) 4281 keer bekeken
IMG_6868.jpg
IMG_6868.jpg (117.77 KiB) 4281 keer bekeken
IMG_6867.jpg
IMG_6867.jpg (126.15 KiB) 4281 keer bekeken
Je bent smid van je eigen geluk.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5846
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Erika » dinsdag 30-05-2017, 10:58

Inzagen/vijlen, vouwen en dan solderen per hoek als het breekt en twee kanten op, Dus met een rechthoek zou je 2 x een L maken, nu dus 2 x een L (maar dan met afgestompte hoeken)
En dat dan weer aan elkaar zetten, de te lange stukken afzagen en afwerken .

Maar dit is wel heel priegelig klein dus even pielen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1198
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Cees » woensdag 31-05-2017, 0:43

De rondist van de steen bestaat uit de horizontale facetten rondom de steen die de bovenkant van de staan afbakent ten opzichte van de onderkant.

Als de rondist te dik is geeft dit problemen met zetten want dan moet de zetrand extra hoog zijn.

Zoals Erika het beschreven heeft zo zou ik het ook doen. Is heel nauwkeurig werken. Als je de zetkast van wat dikker materiaal maakt dan kan je met een freesje indien nodig nog wat materiaal wegfrezen. Zorg er bij het zetten voor dat je bij de hoeken altijd wat ruimte moet maken met je frees anders breekt de steen.

Is een kwestie van heel nauwkeurig werken. Als je nog geen ervaring hebt in het zetten van rechthoekige stenen, zou ik eerst eens oefenen met een vierkant steentje om die te zetten. Bij deze vorm van slijpsel heb je namelijk 8 hoeken die lastig kunnen zijn in plaats van 4.

Mijn werkwijze zou de volgende zijn;

Zetting maken cf omschijving van Erika. Als de zetting geen rusting bevat dan;
Zetting uitfrezen verticaal (zetrand en rusting frezen)
Passen of de rusting diep genoeg is voor de steen, zo nee de rusting dieper uitsteken of uitfrezen ( dit moet verticaal gebeuren en niet schuin)
Ruimte vrij maken in de zetkast voor de hoeken.
Controleren of de steen recht in de zetting ligt, zo niet rusting najusteren (aanpassen totdat dit wel het geval is)
Als de zetrand wat te dik is deze iets dunner vijlen zodat aandrijven makkelijker gaat.
Aandrijven vanuit het midden van elk vlak over de steen (altijd kruislings werken en niet een kant volledig aandrijven en dan de andere kant, maar beetje bij beetje).
Aangedreven randen vlaktrekken met een vijl, hierbij oppassen dat je de steen niet beschadigd.
Rand van de aangedreven zetrand op glans steken met stits of vlaksteker, bij stenen met een > hardheid dan 5.5 volgens mosh levert dit geen problemen op, bij zachtere stenen moet je de steen niet raken met je steker, want dit geeft krassen.
Hierna kan de zetting afgewerkt worden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Madrugadaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 24-12-2007, 19:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Madrugadaan » vrijdag 02-06-2017, 10:57

Dank je wel voor jullie reactie! Heel fijn!
Ik ga er mee aan de slag en als het lukt laat ik het resultaat zien.

Groetjes
Daniël
Je bent smid van je eigen geluk.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5846
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Erika » vrijdag 02-06-2017, 14:22

Ik moet komende maand een zetkastje maken in goud voor een beetje scheef handgeslepen toermalijntjem van 4.4x 4.02 mm hoogte 3.65
Dus ook priegelig klein,

Als de opdracht doorgaat wil ik wel even kijken of wat ik foto's van het proces kan maken en eventueel nog hier plaatsen, maar ligt even aan de drukte van het werk :()
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1198
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Cees » zondag 04-06-2017, 1:02

Dat wordt een uitdaging Erika.
Tourmalijn is een gevoelige steen voor breuk.
Mij is verteld dat 18 k goud zich daar beter voor leent dan 14 k, omdat 18 k wat zachter en dus gewilliger is met zetten.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5846
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Erika » vrijdag 09-06-2017, 14:04

Het is bij lange na niet de eerste toermalijn die ik zet :)
Ook niet voor het eerst dat ik een enge steen moet zetten.
Als een emerald kan dan moet dit ook kunnen. Dus de beryllen en kwartsen gaat ook goed.
Ik vind persoonlijk toermalijn juist best wat kunnen hebben. Anders dan bijvoorbeel ioliet.
Maar het ligt er ook weer aan welke soort je hebt en hoe deze is geslepen . Zwarte Toermalijn of Schörl is toch wel anders als bijvoorbeeld indigoliet of rubeliet


Het komt er op neer dat je alles altijd met liefdevol geweld moet doen, dan een Diamant ook gewoon kan breken .
Als je met rust en beleid werkt komt het allemaal wel goed, maar het is altijd goed te beseffen dat niets onbreekbaar is !



Dank dat je er nog even op wijst!
Altijd goed
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1198
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Cees » zondag 11-06-2017, 0:43

Ik heb het helaas zelf mogen ondervinden had een tourmalijn gezet. De lerares zetten gaf aan dat de zetting nog niet sluitend genoeg was.
Klein beetje verder aanhameren was genoeg om de steen te laten barsten, toen maar een beryl erin gezet.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Madrugadaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 24-12-2007, 19:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Madrugadaan » maandag 19-06-2017, 11:44

Ik ben benieuwd Erika. Dank je wel wederom!
Je bent smid van je eigen geluk.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5846
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Erika » donderdag 06-07-2017, 19:28

Het duurde even, ik kan neit altijd alles direct online zetten als klanten het zelf nog niet hebben gezien vind ik dat een absolute neenee :)
Zoals ik aangaf was die Toermalijn van de klant wat schots en scheef, oftewel geen enkel vlakje had dezelfde maat.
Ik heb in dit geval de zetting gemaakt van 0.5 mm dik materiaal en de rusting gefreesd en nagestoken met een steker.
Andere opties zijn passende binnenkant maken op dezelfde manier als de zetkast , alleen lager of met schenenband werken


Ik heb hoekjes gemeten, rekening gehouden met materiaaldikte en deze ingezaagd tot de helft zo ongeveer (net als je met vierkante en driehoekvijl zou doen alleen geven die niet de juiste hoek) gebogen en als nodig als het dan nog nodig was nog een keer de zaag erdoor. als het dan de juiste hoek heeft dan soldeer je die twee zaagsneden weer dicht en ga je , na afkoken, door naar de volgende hoek. Meten, aftekenen , zagen , buigen, passen, solderen
En zo ga je rond
Frezen van de zetrand en het nasteken is ook passen en meten passen en meten.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de weg naar zetkast

Afbeelding
Resultaat


En Cees alle drie de toermalijnen ijn gezet, zelfs toch ook even met hamerhandstuk.
Ik werk vaak met Indigoliet, Verdeliet en rubeliet.
Ik vind het wel grappig dat je dan maar een Beryl erin hebt gezet, die zou ik persoonlijk weer spannender vinden, zeker de smaragd. Maar beryl staat toch wel bekend om de brosheid en drukgevoeligheid ...
Toermalijn kan toch, naar mijn idee een hoop hebben, mijn cursisten werken er ook wel mee
Maar zowel met Beryl als de toermalijn , als elke andere edelstenenfamilie geldt de een is wat gevoeliger voor breuk dan de ander :)


Met liefdevol geweld ben ik in ieder geval tot goed resultaat zonder breuk gekomen.
Op naar de volgende :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1198
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zetkastje maken voor 'emerald' geslepen steen

Berichtdoor Cees » zaterdag 08-07-2017, 15:32

Ziet er goed uit Erica :thumbsup: .

Ja beryl is ook kwetsbaar, maar die had ik nog liggen, bepalend is of je met je poot bij een splijtvlak zit of niet.

Ben zelf nu dagelijks een uur bezig met het steken van zettingen om dat goed onder de knie te krijgen. Veel oefenen dus, maar ik begin verbetering te zien. Werk met een vergroting van 40 x dus elke fout wordt wel zichtbaar.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Zetten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten