Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door jokekuiper »

Ik wil me eens aan een verstoken zetting wagen en hier de nodige oefeningetjes voor gaan doen. Nu heb ik de prachtige svs-en van Daniël gezien/gelezen en weet ik dat ik voor wat betreft een steker een bolsteker nodig heb. Omdat het voor mij een nieuwe techniek is, wil ik graag bij Bijou een kant en klare bolsteker bestellen. Mijn vraag is nu: welke maat steker (ik zie ze van 0,2 tot 1,6 mm van Vallorbe) heb ik nodig als ik zirkonia's van 1,5 of 2 mm doorsnede wil zetten?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door Cees »

Hoi Joke,

Ik weet geen antwoord te geven op je vraagt welke maat steker je nodig hebt, maar de stekers die je bij de groothandel koopt zijn allemaal te lang en moet je inkorten en na het inkorten opnieuw slijpen.
Dus kant en klaar dat gaat denk niet lukken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door @tjuh »

hmm... ik denk dat jij de verkeerde kant v/d steker afslijpt Cees....
ik ben gewend aan de kant v/d doorn een stukje door te slijpen om daarna een nwe doorn te slijpen, zo blijft mijn steker perfect.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door Cees »

Ja ik heb dat 30 jaar geleden andersom gedaan, stekers had ik al in het heft gezet. En toen kreeg ik te horen die zijn veels te lang b:D

Bedankt voor de tip!
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door Marja »

Wat is een handige lengte voor een steker?
(zonder heft gemeten)
Marja
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door jokekuiper »

Cees schreef:Hoi Joke,

Ik weet geen antwoord te geven op je vraagt welke maat steker je nodig hebt, maar de stekers die je bij de groothandel koopt zijn allemaal te lang en moet je inkorten en na het inkorten opnieuw slijpen.
Dus kant en klaar dat gaat denk niet lukken.
Hoi Cees,

Bedankt voor je reactie! Omdat kennelijk niemand mijn vraag wist te beantwoorden, heb ik maar 2 bolstekers van 0,6 en van 1 mm dik/breed besteld. En ja, nadat ik de stekers in een heftje geslagen had , realiseerde ik me pas dat ik ze eerst had moeten inkorten, omdat ze veel te lang zijn. Stom! Maar voor wat betreft de 'breedte'- maat: ook na het nodige steken weet ik nog steeds niet wat de beste maat is. Gewoon maar blijven experimenteren denk ik. Ik vind het overigens erg moeilijk om mooi gelijkmatig te steken en denk eigenlijk dat je het alleen heel mooi kunt krijgen als je met een microscoop kunt werken en die heb ik dus niet! Ik zou het liefst echt een heel goede incrustatie-cursus willen volgen..
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door @tjuh »

@marja
het is even geleden, maar ik dacht dat je steker de lengte van je duim (aan de zijde van je wijsvinger) moest hebben (doorn niet meegerekend). En dan je heft er pas op zetten.

helaas heb ik geen losse steker meer liggen, want dan had ik het even kunnen uittesten of het klopt...maar aan de lengte van mijn stekers te zien denk ik van wel ;)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door Abo »

Jokekuiper, je vraag is ook niet duidelijk.
Met de maat van de steker versta ik eerder de nummer wat niet de lengte is.
De maat van de steker is afhankelijk van het werk dat je wil doen zonder van de vorm te spreken.

De lengte van de steker is eigenlijk heel simpel te bepalen.
De steker leg je in je handpalm en je sluit je hand.
Je omvat met gebogen vingers de steker alsof je een pen of potlood neemt.
Dus duim en wijsvinger gebogen naar mekaar toe en daartussen de steker.

De drie andere vingers rusten op de werkbank, tafelblad ....whatever.
Net voorbij het punt waar je vingers de steker omvatten (+/- 1cm) is de juiste lengte van de steker.

Nu heb je twee mogelijkheden.
1. Je slijpt de lengte aan de voorzijde eraf. Moet je wel een nieuwe punt eraan slijpen
OF....
2. Je slijpt de lengte aan de achterzijde eraf. Je punt blijft behouden. Je moet hem enkel vlijmscherp te maken.

Bij de eerste optie moet je een nieuwe punt slijpen (is delikaat werk) en bij de tweede optie behoud je de punt en slijp je de staart eraf wat uiteraard veel makkelijker is.

Bij de tweede optie moet je wel rekening houden met de lengte van het handvat dat moet inbegrepen worden in de totale lengte van je steker.
Met andere woorden, de lengte van je stekerstaal PLUS de lengte van je stekerhandvat, is de totale lengte van je steker.
Hopelijk is deze omschrijving duidelijk genoeg voor je.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door Cees »

Hoi Joke, die microscoop daar zit het niet in hoe je steekt. Die zal in eerste instantie denk ik je oefeningen alleen maar belemmeren.
onder een microscoop heb je maar beperkte bewegingsruimte.
Veel oefenen op plaatjes rood koper, dat is wat ik zou doen.

gr. Cees
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door jokekuiper »

Abo schreef:Jokekuiper, je vraag is ook niet duidelijk.
Met de maat van de steker versta ik eerder de nummer wat niet de lengte is.
De maat van de steker is afhankelijk van het werk dat je wil doen zonder van de vorm te spreken.

De lengte van de steker is eigenlijk heel simpel te bepalen.
De steker leg je in je handpalm en je sluit je hand.
Je omvat met gebogen vingers de steker alsof je een pen of potlood neemt.
Dus duim en wijsvinger gebogen naar mekaar toe en daartussen de steker.

De drie andere vingers rusten op de werkbank, tafelblad ....whatever.
Net voorbij het punt waar je vingers de steker omvatten (+/- 1cm) is de juiste lengte van de steker.

Nu heb je twee mogelijkheden.
1. Je slijpt de lengte aan de voorzijde eraf. Moet je wel een nieuwe punt eraan slijpen
OF....
2. Je slijpt de lengte aan de achterzijde eraf. Je punt blijft behouden. Je moet hem enkel vlijmscherp te maken.

Bij de eerste optie moet je een nieuwe punt slijpen (is delikaat werk) en bij de tweede optie behoud je de punt en slijp je de staart eraf wat uiteraard veel makkelijker is.

Bij de tweede optie moet je wel rekening houden met de lengte van het handvat dat moet inbegrepen worden in de totale lengte van je steker.
Met andere woorden, de lengte van je stekerstaal PLUS de lengte van je stekerhandvat, is de totale lengte van je steker.
Hopelijk is deze omschrijving duidelijk genoeg voor je.
Hoi Abo,

Ik heb het met mijn oorspronkelijke vraag ook helemaal niet over de lengte van de steker gehad, maar over de maat/doorsnede, datgene wat jij terecht 'nummer' noemt (https://webshop.bijoumoderne.nl/websolu ... =081290102), maar bedankt voor je verdere toelichting!
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door jokekuiper »

Cees schreef:Hoi Joke, die microscoop daar zit het niet in hoe je steekt. Die zal in eerste instantie denk ik je oefeningen alleen maar belemmeren.
onder een microscoop heb je maar beperkte bewegingsruimte.
Veel oefenen op plaatjes rood koper, dat is wat ik zou doen.

gr. Cees
Hoi Cees,

O, dat is goed om te weten! Ik heb nog nooit met een microscoop gewerkt. Veel oefenen dus maar! Voor wat betreft het steken: is het de bedoeling om in een keer een flinke haal te geven, of moet je een beetje heen en weer wiebelen met je steker? Dat laatste is zoals ik het tot nu toe doe, omdat het me alleen op die manier lukt om echt een rechtop staande spaan te krijgen waar ik een grein van kan maken. Het 'kuiltje' waaruit ik de spaan gestoken heb, is dan echter niet helemaal glad.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door Erika »

Bijlagen
DSC_5816.JPG
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door jokekuiper »

Hoi Erika,

Ja, die topics zijn super en had ik ook al gevonden en grondig gelezen, maar bedankt voor het meedenken! Ik zal gewoon veel moeten oefenen!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door Erika »

is je steker wel scherp genoeg, even testen aan je nagel.
Want dat kan ook uitmaken he.... scherpte is heel belangrijk .

de bolsteker kun je gebruiken om te trembleren maar bij zetten wil je toch wel mooie gladde lijnen dus steek je .
Maar je kunt het ook eens proberen met

Het eerste topic van net, verteld ook over steker van oude boortjes
Vergeet niet de gaten aan de binnenkant van de ring, die word mooi zoet afgewerkt als je daar een grote (zeg 1.5mm) bolfrees even langs de gaatjes haalt.
Als alle stenen goed zitten wordt het tijd te gaan steken.
Gebruik een kleine bolsteker (bijvoorbeeld 1 die van een botte frees geslepen is) en steek tussen de stenen vrij diep naar beneden, zodat een dikke spaan tussen de stenen ontstaat.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door jokekuiper »

Erika schreef:is je steker wel scherp genoeg, even testen aan je nagel.
Want dat kan ook uitmaken he.... scherpte is heel belangrijk .

de bolsteker kun je gebruiken om te trembleren maar bij zetten wil je toch wel mooie gladde lijnen dus steek je .
Maar je kunt het ook eens proberen met

Het eerste topic van net, verteld ook over steker van oude boortjes
Vergeet niet de gaten aan de binnenkant van de ring, die word mooi zoet afgewerkt als je daar een grote (zeg 1.5mm) bolfrees even langs de gaatjes haalt.
Als alle stenen goed zitten wordt het tijd te gaan steken.
Gebruik een kleine bolsteker (bijvoorbeeld 1 die van een botte frees geslepen is) en steek tussen de stenen vrij diep naar beneden, zodat een dikke spaan tussen de stenen ontstaat.
Ja, er staat inderdaad wel duidelijk dat je vrij diep naar beneden moet steken en er wordt niet gesproken over trembleren bij het maken van de spaan. Ik ga de scherpte van de steker nog eens testen en weer het een en ander proberen. Bedankt Erika!
Plaats reactie