zetkasten 14k dicht onderkant

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Woni »

Hi!

Weet iemand waar ik kant en klare zetkastjes (ingefreesd) van 14k goud met een dichte onderkant kan kopen?
Bijou en drijfhout hebben alleen met open onderkant.

Gr
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Willem Parel »

Bij mijn weten bestaan die niet, ik ben ze nog nooit tegengekomen in de bijna 40 jaar dat ik in het vak zit.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Cees »

zetkastjes met een dichte onderkant, bedoel je mogelijk zetbakjes, die bestaan wel maar daar frees je normaal geen rusting in. Steen rust namelijk op de bodem.

Deze verkochten ze vroeger in ieder geval wel bij Bijou ik denk nu nog wel.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Willem Parel »

Zetbakjes zijn plenty te koop, Alma heeft ook een goed assortiment, ook ovale.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Cees »

Bij doorzichtige stenen dient de zetting in principe open gehouden te worden om mogelijk vuil wat achter de steen kan komen te kunnen verwijderen.
Opaake stenen kunnen wel in een dichte zetting gezet worden, vuil wat er achter terecht komt is toch niet zichtbaar.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Woni »

Cees schreef:Bij doorzichtige stenen dient de zetting in principe open gehouden te worden om mogelijk vuil wat achter de steen kan komen te kunnen verwijderen.
Opaake stenen kunnen wel in een dichte zetting gezet worden, vuil wat er achter terecht komt is toch niet zichtbaar.
Hi Cees!
Stel ik heb 1 zetkastje die open is en wil daar een simpel oorbelletje van maken, waar plaats ik dan het oorstaafje zodat het er nog wel mooi uitziet?
Ik maak ze altijd dicht, maar wil ze ook liever open houden dan ivm viezigheid
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Woni »

Willem Parel schreef:Zetbakjes zijn plenty te koop, Alma heeft ook een goed assortiment, ook ovale.
Hi Willem,

Bedoelde echt zetkastjes, die maak ik nu zelf vaak dicht zodat ik het oorstaafje er makkelijk aan kan maken. Zetkastjes maakte ik uberhaupt helemaal zelf eerst. Maar soms dient gemakt de mens ;-) .Weet niet zo goed waar ik m mooi kan zetten als het zetkastje open is
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Willem Parel »

Ik snap hem helemaal, sommige types stenen kun je ook niet kwijt in een zetbakje, mijn opmerking was enkel een aanvulling op de reactie ervoor.
Gebodemde zetkasten bestaan colgens mij niet, wat ik al zei, bij een conische kast zou het misschien kunnen dat je daar meteen de stift achter kunt solderen.
Afhankelijk van de grootte zit daar maar een klein gaatje aan de onderkant.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Janna »

Hoi Woni,

Als je een steker achterop een zetkastje wilt solderen, kun je het kastje achterop, precies over het midden, een klein stukje invijlen met een naaldvijl (op twee plekken dus). In deze inkepingen kun je vervolgens een plat gouden draadje leggen en deze vast solderen. Op dit 'middenbalkje' kun je vervolgens de steker solderen. Iets meer werk, maar het werkt prima. Je zetkast blijft open van onderen, maar de steker zit in het midden.
Een tip, soldeer een iets te lang draadje op het kastje, en vijl de eindjes na al je solderingen pas mooi glad. Dit is de gemakkelijkste volgorde.

Probeer eerst wel even uit of je het balkje gaat zien door de steen heen, dat zou jammer zijn.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Erika »

En anders als de rand goed genoeg is soldeer je de steker op de rand. :)
Maar wat Janna zegt wilde ook zeggen, een balkje maken en dar het stekertje op .
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Cees »

Nou Woni ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij alle anderen die jouw vraag aan mij al beantwoord hebben b;)

Onder een chaton wordt normaal een rondje gesoldeerd, dit dient om de juiste spanning op de pootjes van de chaton te waarborgen, als je in het midden van dat rondje een balkje soldeert kan daar je stekkertje op gesoldeerd worden.

Een zetkastje die open is kan je ook aan een kettinkje laten bungelen en de steker aan de andere kant van het kettinkje solderen.
Als een steen een vlakke achterkant heeft dan soldeer ik in het midden van de zetting (zetbakje) een klein balkje waar mijn steker op gesoldeerd wordt.

Kortom mogelijk heden genoeg om stekertjes te plaatsen. Je zou ze zelfs nog op de rand van je zetkastje kunnen solderen als deze dik genoeg is, maar dat vindt ik minder fraai omdat je dan mogelijk het gaatje in het oor nog gedeeltelijk zichtbaar blijft.

Dat mooi zetten als het zetkastje open is, is niet zo moeilijk een zetkastje moet altijd een rusting hebben voor de steen, bij een zetbakje fungeert de bodem als rusting. Bij een zetkastje kan je de rusting uitfreezen als de rand dik genoeg is of er een ringetje in solderen.

Kleine gefacetteerde steentjes 1 tm 3 mm zijn heel makkelijk in buis te zetten met een wand van 1mm, gewoon een kwestie van de juiste maat binnendiameter buis en rusting uitfrezen, ook een wand dikte van 0.5 mm is bij die kleine steentjes voldoende 0.2 mm.

Als je buis 3 mm binnen diameter heeft en de wand dikte is 0.5 dan kan daar best een steen van 3.2 a 3.3 ingezet worden, kwestie van nauwkeurig frezen. Je zetrand is dan nog 0.2 mm wat voor die kleine steentjes voldoende is.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Woni »

Hi Janna!

Dankjewel!
Moet het plaatje/draad een bepaalde dikte zijn?
Mijn zetkastjes zijn 2,5 en 2 binnenmaat (3 eb 2,5 buitenmaat)
Ik wilde het nu met 0,2 plaat doen omdat ik dat heb liggen naar twijfel of dat een beetje te dun is.

Gr
Janna schreef:Hoi Woni,

Als je een steker achterop een zetkastje wilt solderen, kun je het kastje achterop, precies over het midden, een klein stukje invijlen met een naaldvijl (op twee plekken dus). In deze inkepingen kun je vervolgens een plat gouden draadje leggen en deze vast solderen. Op dit 'middenbalkje' kun je vervolgens de steker solderen. Iets meer werk, maar het werkt prima. Je zetkast blijft open van onderen, maar de steker zit in het midden.
Een tip, soldeer een iets te lang draadje op het kastje, en vijl de eindjes na al je solderingen pas mooi glad. Dit is de gemakkelijkste volgorde.

Probeer eerst wel even uit of je het balkje gaat zien door de steen heen, dat zou jammer zijn.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: zetkasten 14k dicht onderkant

Bericht door Cees »

Ik weet dat ik voor mijn beurt praat Janna, maar dat vindt je vast niet erg.

Bij die grote van zetkastjes.
Zou ik het wel aandurven met 0.02 mm plaat als balkje. Je stekertje is normaal ongeveer 1 mm en door die er in het midden op te solderen, wordt het balkje op dat punt nog wat verstevigd.
De overbrugging naar de rand van je zetkastje wordt dan 0,5 mm. Bij zilver zou ik wel voor iets dikker gaan, maar 14k goud is wat sterker.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie