Zilver/goud bandje om edelsteen

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Zilver/goud bandje om edelsteen

Bericht door ErwinG »

Hi Smit,

Misschien moet je deze pagina's eens lezen, daar staat veel waardevolle informatie b:D

MetalArtCreations Theorie en Lesmateriaal Edelsmeden

Leveranciers vind je bij de Links op dit forum.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zilver/goud bandje om edelsteen

Bericht door Sun »

Erika, dit zegt wikipedia:

Gold-filled jewelry is composed of a solid layer of gold, which must constitute at least 5% of the item's total weight, mechanically bonded to sterling silver or a base metal. The related terms "rolled gold plate" and "gold overlay" may be used if the layer of gold constitutes less than 5% of the item's weight.[1][2]

Some high quality gold-filled pieces have the same appearance as 14 karat (58%) gold. Gold-filled items, even with daily wear, can last 1 to 5 years but will eventually wear through. Gold-filled items are 5 to 10 times thicker than regular gold plating, and 15 to 25 times thicker than gold electroplate (sometimes stamped HGE or HGP—usually found on cubic zirconia "cocktail rings").


Weet niet of het laatste dingetje dat ik geprobeerd heb echt een laag van 5% had, maar na de brander had het niks meer... :bloos:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilver/goud bandje om edelsteen

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/page/links

hier staan bedrijven waar zilver is te koop en de benodigheden om te solderen, (vloeimiddel, soldeer, pincet, afkookmiddel)

Het ligt aan de soort steen, de grootte en alles, wat je doet, Is het een hexagonaal kristalrooster dan zou ik kijken (ligt aan de dikte van je materiaal) of de hoeken misschien niet beter gevijld kunnen worden. Je maakt dus een rand die passend is om je steen en dan moet het verlijmd worden.
Hardsolderen (zoals je ook in het soldeeruitlegtopic kan lezen) is toch al snel tussen de 650 en 750 graden celcius. Daar gaan de meesten stenen ongelukkig van worden,. Zij kunnen niet tegen die hitte en al helemaal niet tegen de boraten in vloeimiddelen die gebruikt moeten worden. Dus vandaar eerst passend rand met hangoog eraan en dan Lijmen 2 compomenten ik vind zelf UHU weel erg fijn (is merk)

Het ligt er wel aan: wat wil je gaan doen, Is het omdat je het vak wilt leren en dit vooral leuke sieraden zijn.
Is het voor verkoop dan sta je er ook weer anders in, dan zou je misschien beter kunnen kijken of er geen kant en klaren vattingen zijn (op beursen of bij NLC, MTN oid) Zelf maken is niet perse goedkoper , want tegen fabriekswerk kun je met de hand niet altijd tegenop
Als het voor verkoop is moet je wel opletten dat zlver en goud gewaarborgd horen te worden, wettelijk verplicht.
Dat is ook voor de bescherming van de consument dat ze echt wel Zilver of goud kopen ipv een verzilverd/verguld iets.


Had laatst een klant die dacht een mooie zilveren hanger te hebben gekocht want er stond op de site Zilver... Maar na 2 weken ofzoiets begon het al groen af te geven. Nee mevrouw dat is geen zilver, dat was een basismetaal met een Micron dik laagje aan zilver.
De mensen hebben geen weet wat al die termen exact inhouden, maar goud is goud en zilver is zilver voor de consument.
DAt het een inieminie laagje is van microns dik .. dus niet eens doublé maar verguld of verzilverd.... daar komt men achter door dragen.
Voordeel voor mij is dat ik er een klant bij heb die er nu we wat meer vor over heeft om wat moois te laten maken . Dus de steen gaan we gebruiken en dan iets goeds maken ervan!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilver/goud bandje om edelsteen

Bericht door Erika »

Ik weet van vergulding dat het niet houdt, doublé zou dat wel beter moeten gaan omdat dit een heel ander procede is.
Maar gold filled.
Tja ik werk of met goud of met zilver . Of ik verguld zilver in overleg met gezegd hebbende daar geen garantie op te geven, zeker niet bij ringen.
Goldfilled ken ik van het forum maar

Kwam met googlen op z'n hollands kwam ik in ieder geval uit bij de waarborg:
Mededeling inzake het toegestane woordgebruik bij het onder de aandacht brengen bij het publiek van edelmetalen voorwerpen.
Teneinde een uniforme regeling te verkrijgen op het gebied van het door de Waarborgwet 1986 in artikel 36 beschermde gebruik van de woorden edelmetaal, platina, goud en zilver volgt hieronder een overzicht van toegestane en niet-toegestane benamingen.

Toegestaan is om de woorden edelmetaal, platina, goud en zilver te gebruiken, indien de betreffende voorwerpen of onderdelen van voorwerpen:
zijn voorzien van een geldig gehaltemerk; of
vallen onder één van de vrijstellingen van de verplichting tot waarborging op grond van artikel 5, lid 2 van de Waarborgwet resp. art. 5 van de Waarborgregeling, doch wel voldoen aan de wettelijke gehalten. De betreffende ondernemer blijft er verantwoordelijk voor, dat de als zodanig ten verkoop aangeboden edelmetalen voorwerpen ook inderdaad aan de eisen van het gehalte voldoen.

Niet toegestaan is om de woorden edelmetaal, platina, goud en zilver of equivalenten in een buitenlandse taal hiervoor te gebruiken bij de verkoop of levering van voorwerpen, die niet geheel vervaardigd zijn uit edelmetaal, doch slechts zijn voorzien van een laagje edelmetaal. Niet toegestaan is om bij onedele metalen zoals alpaca of legeringen beneden het wettelijk zilvergehalte termen als nieuw zilver, oud zilver, Duits zilver, hotelzilver, muntzilver, djokjazilver en dergelijke combinaties met het woord zilver te gebruiken.
Toegestaan zijn aanduidingen zoals goud-, zilver- en platinakleurig, rolled gold, gold -filled, gold -plated, doublé, verguld, pleet, (silver-) plated, verzilverd, 8 karaat en beneden wettelijk goud-, zilver- of platinagehalte resp. BWG indien en voor zover deze woorden niet worden gecombineerd met de woorden edelmetaal, platina, goud, zilver, 14 (of meer) karaat, 14 (of meer) K, sterling e.d

Niet toegestaan zijn de uitdrukkingen zoals 18 karaat gold -plated, gold -plated met 18 karaat goud, 14 K gold -filled of 585 GF, 14 karaat doublé, verguld 22 karaat, goud op staal en dergelijke woordcombinaties, evenals 40% goud of 50% zilver e.d. Wel toegestaan is de benaming goud met staal indien het goud een onderdeel vormt van het stalen voorwerp.


Het gebruik van plaatgoud op zilver als reclame-uiting is uitsluitend toegestaan, nadat WaarborgHolland op grond van de wettelijke regeling twee gehaltekeuren heeft kunnen aanbrengen; met alleen het gehaltekeur voor zilver is er slechts sprake van doublé/verguld zilver en is het niet toegestaan om de benaming plaatgoud op zilver te gebruiken. Deze regeling geldt ook voor andere combinaties van edelmetalen.
allene zeggen ze niet wat nu preceis de verschillen zijn.



Maar tegenwoordig lopen ook bepaalde benamingen door elkaar welke niet meer kloppen dus de consument snapt het al ehlemaa niet meer.
Ik heb geleerd :
*Doublé zijn twee metalen (goud en tombak bijvoorbeeld) welke door wellen aan elkaar verbonden zijn : Dus dat is redelijk te solderen
Vergulden doen we electrolytisch
Dus mijn idee is dat gold filled tussen double en verguld inliggen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
smit
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 25-05-2016, 11:51
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Zilver/goud bandje om edelsteen

Bericht door smit »

Dank je voor je reactie!
Denk dat solderen inderdaad lastig wordt met de edelstenen. Kant en klaar kan ik online niet vinden! Tips?
En heb de steen net met een plaatje geprobeerd te lijmen met 2 componenten lijm van Bison, maar dat werd een troepje en kreeg ook niet het gevoel dat het erg stevig was.. Ook zie je een spleetje natuurlijk waar de 2 eindes bij elkaar komen.

Dus moet nog echt even puzzelen!

Ik geef aan online dat het 14k verguld is en het zilver alleen verzilverd is.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Zilver/goud bandje om edelsteen

Bericht door @tjuh »

smit schreef: Ik geef aan online dat het 14k verguld is
dit mag dus niet, alleen het woord verguld mag je gebruiken of de benaming goudkleurig.
(zie laatste post erika)
smit
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 25-05-2016, 11:51
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Zilver/goud bandje om edelsteen

Bericht door smit »

Okay
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilver/goud bandje om edelsteen

Bericht door Erika »

smit schreef:Dank je voor je reactie!
Denk dat solderen inderdaad lastig wordt met de edelstenen. Kant en klaar kan ik online niet vinden! Tips?
En heb de steen net met een plaatje geprobeerd te lijmen met 2 componenten lijm van Bison, maar dat werd een troepje en kreeg ook niet het gevoel dat het erg stevig was.. Ook zie je een spleetje natuurlijk waar de 2 eindes bij elkaar komen.

Dus moet nog echt even puzzelen!

Ik geef aan online dat het 14k verguld is en het zilver alleen verzilverd is.
Edelstenengroothandels? (ruppenthal bijvoorbeeld geen idee wat die aan dat soort rommetljes heeft)
China kijken, want daar komt wel heel veel van weg .

Wij zijn hier prof en amateur goud en zilversmeden, dus het gaat hier vooral over waar haal jij dat gereedschap en hoe gaat die techniek in de praktijk. En zoals je ondertussen hebt gelezen in het soldeer topic en mss wel op de andere plekken hier, is het nogal een Echt Vak wat we uitoefenen :)
FF snel wat solderingen doen voor goedkoop sieraden kan verkopen is iets wat wat oefening vergt


Inkopen en doorverkopen gebeurt minder hier en dus zullen we waarschijnlijk niet zozeer de weg weten naar groothandels voor doorverkopen, Maar die zijn vast te googlen.
mineralen en edelstenen groothandels
Je zou ook kunnen kijken bij niet edelmetalen fournituur groothandels. Want een Bijou, drijfhout en dergelijke hebben Echt zilver en gouden fournituren en zoals ik ondertussen begrijp zoek jij onedele metalen
Je zou bij rio grande kunnen kijken wat zij hebben





Lees even Goed wat de waarborg zegt :
Niet toegestaan is om de woorden edelmetaal, platina, goud en zilver of equivalenten in een buitenlandse taal hiervoor te gebruiken bij de verkoop of levering van voorwerpen, die niet geheel vervaardigd zijn uit edelmetaal, doch slechts zijn voorzien van een laagje edelmetaal. Niet toegestaan is om bij onedele metalen zoals alpaca of legeringen beneden het wettelijk zilvergehalte termen als nieuw zilver, oud zilver, Duits zilver, hotelzilver, muntzilver, djokjazilver en dergelijke combinaties met het woord zilver te gebruiken.
Toegestaan zijn aanduidingen zoals goud-, zilver- en platinakleurig, rolled gold, gold -filled, gold -plated, doublé, verguld, pleet, (silver-) plated, verzilverd, 8 karaat en beneden wettelijk goud-, zilver- of platinagehalte resp. BWG indien en voor zover deze woorden niet worden gecombineerd met de woorden edelmetaal, platina, goud, zilver, 14 (of meer) karaat, 14 (of meer) K, sterling e.d

Niet toegestaan zijn de uitdrukkingen zoals 18 karaat gold -plated, gold -plated met 18 karaat goud, 14 K gold -filled of 585 GF, 14 karaat doublé, verguld 22 karaat, goud op staal en dergelijke woordcombinaties, evenals 40% goud of 50% zilver e.d. Wel toegestaan is de benaming goud met staal indien het goud een onderdeel vormt van het stalen voorwerp.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie