spanzetting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Johny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: donderdag 29-10-2015, 11:06
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

spanzetting

Bericht door Johny »

Hoi beste leden

Ben bezig met een spanzetting te maken . Nou weet ik niet hoe ik daar waar de steen in gaat komen, perfect kan aftekenen om in te frezen.
De ring is al rond , kan er moeilijk tussen met een schuifmaat , kraspen gaat ook niet.
Is er een techniek voor of zou ik het gewoon met het oog (zonder afmeten waar het infrezen moet gebeuren) infrezen?

grts
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: spanzetting

Bericht door Willem Parel »

Heb je een fotootje Johny, dat vergemakkelijkt het geven van aanwijzingen nogal.
Meestal is het zo dat je op de plek waar de steen moet komen een steunringetje (oogje) soldeert.
Hierin ligt de steen met zijn onderkant, je kunt dan met een chatonfrees het ringetje iets uitdiepen en meteen naar de zijkanten frezen om kleine gleufjes voor de rondist te creéren.
Als je de steen op zijn plaats hebt kun je vanaf de zijkant met een tang druk zetten zodat het ringetje een beetje buigt en a.h.w. ovaal wordt, hierdoor zal er een klemming van de steen ontstaan.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: spanzetting

Bericht door Abo »

Voor je begint met je vraag te stellen is het heel sterk aangeraden om te vermelden met welk metaal je gaat werken.
Het is niet kwaad bedoelt maar mensen kunnen je dan beter een advies geven.
Zilver voor een spanring raad ik niet aan omdat het niet genoeg stijfheid heeft om de steen in te klemmen.
Daar is Willem zijn manier een handig hulpmiddeltje en een aanrader.

Met stijvere metalen goud en platina kun je het wel.
Die metalen lenen zich goed om een spanring van te maken maar niemand bied je garantie.
De dikte van het metaal speelt ook een cruciale rol hierin net zoals het model van spanring.
Plaats reactie