Kleine cabochon

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Kleine cabochon

Bericht door Sun »

Om topics bij topics te houden :-)
Dit is mijn oefen-ring nu, rechtstreeks uit de vitrex.
Afbeelding
Mijn allereerste, dus ja, steen zit niet helemaal recht en moet nog verder afgewerkt natuurlijk... Maar met deze wil ik proberen om zelf de steen te zetten.
Afbeelding
Dit zetstaal is nog niet gepolijst, ik neem aan dat alle scherpe hoeken er af moeten ivm krassen?

Steen is een zirconia-ster-robijntje (rechtstreeks via Ebay uit Thailand :P )

Willem had het over een zet-staal maken van een spijker?

En de rand om de steen is (schoolopdracht) 0.7mm. Voor mijn gevoel best dik, maakt dat verschil?

Voorlopig bij elkaar geschraapte kennis:

Ring helemaal afwerken en polijsten.
Steen eventueel met drupje lijm vastzetten.
Ring stevig in ringkloof zetten
Met zetstaal de klok volgen, van twaalf naar zes, van negen naar drie enzovoort, zacht en rustig beginnen, steeds steviger tot je goed rond bent.
Afwerken met bruneerstaal.

Aanvulligen van harte welkom :-)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Kleine cabochon

Bericht door ErwinG »

Een zetrand van 0,7mm is inderdaad best wel dik ik gebruik meestal 0,3-0,4mm zilver. Weet niet of het je lukt om dat met de hand aan te drukken, maar indien dat niet lukt, kun je het altijd nog met een pons en een hamertje proberen.
HammerSetting.jpg
Nog wat random tips, die ik je kan meegeven van mijn jarenmaandenlange ervaring ;-)

Je zetstaal mooi glad maken en de hoekjes afronden en polijsten. Het vlak wat je tegen je zetkast houdt licht ruwen met en beetje schuurpapier (600 grit), zodat je niet zo snel van je zetkast af glijdt.

Je ring scheen rond de steen afdekken met wat afplaktape. Dan krijg je geen krassen, mocht je uitschieten...
IMG_3906.JPG
Verder je ringkloof goed schrap zetten tegen je werkbank en de hand waar je je zetstaal in vast houdt contact laten maken met je ringkloof zodat 'ie niet los in de lucht hangt (ik hoop dat ik dat begrijpelijk genoeg geformuleerd heb). Eigenlijk wat die meneer hierboven (en ik hieronder) ook demonstreert met de hand waar hij zijn pons in vast heeft - zijn vingers leunen ook op de ring.
IMG_3911.JPG
PS: Eerste plaatje geleend van deze pagina, de twee andere van deze pagina.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Kleine cabochon

Bericht door Willem Parel »

Hier een foto van zo'n zelf te maken zetbeentje, met deze kun je veel meer kracht uitoefenen dan met die jij op de foto hebt staan.
Door hem niet te plat te smeden heb je wat meer breedte en zal hij ook niet zo snel naast de zetrand glippen.
Bijlagen
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Kleine cabochon

Bericht door Willem Parel »

Ik hoop dat het op de foto te zien is, maar hier heb je een zetbeentje waabij ik de spijker andersom heb gebruikt.
De punt van de spijker zit in het heft en de kop heb ik zodanig geslepen dat hij een klein lipje naar beneden heeft.
Dit lipje loopt een beetje scherp toe net als een mes en die gebruik ik bij zettingen als in de ring van je tekening in de andere topic.
Als de kasten dicht op elkaar zitten maar er nog wel een klein spleetje tussen zit, dan past dat lipje er net tussen en kun je de zetrand ook mooi aanduwen op de plek waar de kasten elkaar bijna raken.
Als het niet duidelijk is zal ik het wel even tekenen.
Bijlagen
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Kleine cabochon

Bericht door Sun »

Ja, ik zie het :-) Handig, die grote spijkers, goed dat ik er daar nog wat van heb liggen!

Al met al, zijn het vooral drie letters zo te zien... L E F... b;)

Plakband vind ik ook een goeie!

En je handen laten steunen... Ik doe veel ini-mini-werk... daar doe je dat ook altijd bij.. zwevende werkhanden maken ramp-producten.
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Kleine cabochon

Bericht door Willem Parel »

Little Sun schreef: Plakband vind ik ook een goeie!
Als je goed kijkt bij de allerbovenste dan zie je dat ik een stukje plakband om het zetbeentje gedaan heb, om dezelfde reden als het plakband op de ring.
Hoewel dat laatste meer beschermt bij uitglijders.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie