mallen maken voor conische zetkast

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Joep71
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 11-12-2015, 0:00
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

mallen maken voor conische zetkast

Bericht door Joep71 »

Hallo,
Ik wil graag voor een diamantje van 5mm een conische zetkast maken. *ik heb kastenijzer*. Nu heb ik wel een schema hoe je dat zou kunnen uittekenen, maar dat is me te ingewikkeld. Heeft iemand een idee of een formule die ik kan gebruiken om het makkelijker te maken.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: mallen maken voor conische zetkast

Bericht door Willem Parel »

Kun je niet eenvoudiger een stukje dikwandige buis nemen en die in het kastenijzer vormen?, ik werk nooit met een kastenijzer en van plaat een dergelijke kast maken lijkt mij nogal arbeidsintensief.
Wat is de reden dat je hem zelf wilt maken?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: mallen maken voor conische zetkast

Bericht door @tjuh »

met ongesoldeerd buis zal het beter lukken als met zelfgemaakt/gesoldeerd buis (althans mijn ervaring). wat je ook kan proberen is een o-ring maken, zorg er dan wel voor dat je gaatje in het midden zo klein als mogelijk is (net genoeg om de punt van je ijzer houvast te geven) aangezien je materiaal oprekt.

uiteraard je begin materiaal goed uitgloeien en eventueel tussendoor herhalen.

hoe precies uit te rekenen; geen idee. maar met zo'n o-ring kan je nadat je 'm konisch hebt, gewoon de hoogte afzagen/vijlen totdat je de op de diameter uitkomt die je wilt. heb je wel de juiste diameter op je stuikijzer?
maak een paar proefjes in onedel metaal (brons komt denk ik wel in de buurt van de hardheid van goud) om de grootte van de o-ring te benaderen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: mallen maken voor conische zetkast

Bericht door peterspanje »

Ik gebruik vaak zet kasten, heb nu zelfs uit gevogelt hoe je die vierkante zetkast gebruikt b:D zie een eerder onderwerp.

Ik reken het nooit exact uit, maar als je steen 5 mm is dan zou ik een stukje metaal nemen van 17 mm lang breed 5 mm, maak daar een kokertje van, hoeft niet rond te zijn zolang het maar past in een zetkasten ijzer van pakweg 8 of 9,10 mm, tik vervolgens zachtjes het metaal naar binnen, zonder het drijf vorm ijzer te gebruiken, ga langzaam naar de 6 of 7 mm toe, het metaal vormt zich conisch, excess metaal aan de boven kant er af knippen, met het drijf vorm ijzer binnenkant vormen tot de gewenste wand dikte en vervolgens onderkant afwerken en Daar heb je je hebt je zetkastje. Als je het een paar keer gedaan hebt gaat het behoorlijk snel, het solderen van de naad kan lastig zijn omdat het moeilijk voor de flux is om in de naad te komen, het helpt om voordat de naad echt dicht zit er al wat flux op te doen, success
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: mallen maken voor conische zetkast

Bericht door Abo »

Als je het echt heel simpel wil houden maak je een buisje met de maat die je moet hebben.
Dat is dan 5mm plus de dikte van het materiaal waaruit je dat buisje maak en de dikte van je zaagblad (waarschijnlijk 0.2mm, uitleg zie je later in dit bericht).

Als je dat buisje hebt zaag je de hoogte + 0.5mm af die je nodig hebt.
Die 0.5mm is om naderhand de onderzijde mooi vlak te vijlen, mag je ook minder nemen als je wil.

Trek een rechte lijn van de onderkant van je zetting naar de bovenkant, of van boven naar onder, het maakt niet uit.
Neem je passer en meet 1mm af op een lat, regel, schuifmaat of wat dan ook.
Zet aan de onderkant van je zetting deze 1mm uit, zowel aan de linkerzijde als rechterzijde van de rechte lijn.
Verbindt deze twee punten nu naar de bovenzijde van je zetting.
Je hebt een V-vormige afbeelding op je zetting.
Zaag deze volledig uit met je zaag. Hou er rekening mee dat je ietsje schuin naar de binnenzijde zaagt zodat de zetting mooi sluit. (Ik vind zulke dingen moeilijk uitleggen met woorden) :ohno:
Zet de zetting -die nu open is- in je kastenijzer en drijf hem erin met een hamer zonder je drijfijzer te gebruiken.
De zetting plooit zich nu mooi dicht over de geheel hoogte.
Nog even solderen en de onderzijde vlak maken. Je kan nu je drijfijzer gebruiken om hem mooi rond te maken en klaar.

Als je het eenmaal gemaakt hebt, bestaat er niks simpeler.
Met die 1mm doe je wat je wil. Ik heb het gemakkelijkshalve op 1mm gehouden.
Als hij meer conisch moet zijn, neem je meer dan 1mm, moet hij rechter zijn neem je minder.

Een heleboel uitleg voor drie keer niets eigenlijk.

Hopelijk is het allemaal wat duidelijk voor je .
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: mallen maken voor conische zetkast

Bericht door Abo »

Dat je de zetting vooraf moet uitgloeien weet je zo wel hoop ik b;)
Joep71
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 11-12-2015, 0:00
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

Re: mallen maken voor conische zetkast

Bericht door Joep71 »

dank je wel allemaal voor het mee denken ik ga de tips uitproberen.
Plaats reactie