setting heren ring robijn

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

setting heren ring robijn

Bericht door jules-66 »

Hallo leden,

Ik vroeg me af hoe de briljanten in deze video zijn gezet.

https://www.youtube.com/watch?v=uW4LL2F1IXI

Is het een soort channel setting? ik ben er benieuwd naar want ik vindt het een leuke ring.


Groetjes

Jules :mrgreen:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

De randstenen zitten in een soort rail, de buitenrand van de rail stond eerst meer rechtop.
Als je goed kijkt zie je dat als de ring met de scheen naar je toe is gedraait dat er gaatjes onder de stenen zitten misschien dat daar het puntjes van de stenen nog in rusten.
Maar de stenen worden op zijn plaats gehouden door in de binnenwand met de onglette steker of een lange groef rondom of op de plaats waar een steentje komt te zitten met de steker een groefje te steken. ( kan ook met een chatonfrees)
Na het plaatsen van de steentjes is de buitenrand met een zettershamer aangedreven ( kan ook met pons en hamer) en deze handeling zet de stenen vast.
Daarna afwerken en glad maken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

dankjewel willem! dat (trap) motief lijk me toch gewoon gevijld?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Aan de onderkant gezien lijkt mij dit een 3d ontwerp, dus via de computer en van daaruit een wasprint.
Maar je zou hem deels in was kunnen maken en dan het trapmotief in de was vijlen.
Maar dan zal het moeilijk worden dat mooie raster aan de binnenkant te krijgen.
Ook zal hij denk ik veel zwaarder worden dan een geprint model, want meestal zijn de proporties bij een computermodel beter verdeeld dan dat je dat met de hand lukt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Mooi gemaakt en zeeeeeer veel respect voor de man die hem met de hand gemaakt zou hebben. Maar dit soort ringen zijn bijna altijd gegoten hol, interieurtje ook gegoten en naderhand gemonteerd.
Bij deze ring zie je hier en daar de gietfouten zelfs zitten.
Dit is een railszetting (channel setting) en zoals Jan al heeft verteld gezet.Leuk om te doen als je er goed voor betaald krijgt of voor een werkgever werkt.Als je bij deze zet methode een foutje maakt komt er vaak een hoop tijd bij kijken om het recht te brijen.
Ik heb de laatste tijd een hoop van dit soort railsjes moeten zetten op mijn werk en ben daar erg blij mee. Het komt in mijn zaak niet vaak voor en ben blij dat ik het bij mijn werkgever kan oefenen/onderhouden.
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie