Hoe maak je een supersmal 'zetbandje' rond een steen ???

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Hoe maak je een supersmal 'zetbandje' rond een steen ???

Berichtdoor Parelhoen » zaterdag 31-01-2015, 22:40

Hallo allemaal,

Wie kan mij uitleggen hoe je het beste een steen die aan beide zijden geslepen is en gezien mag worden, in zo'n heel smalle zetting kan zetten voor oorbellen. Het ziet er dan uit of er aan de buitenrand slechts een smal bandje/draadje loopt dat de steen vasthoudt en waaraan de haak voor het oor vastzit.
Ik kan nergens vinden hoe je het moet doen. #-o #-o #-o
In de VS noemen ze het vaak bezel zetting.
Ik krijg het helaas niet voor elkaar om een afbeelding in te voegen, maar hopelijk snappen jullie mijn beschrijving.

Hoop van harte dat iemand me dat kan uitleggen en het liefst zou ik het als SVS zien natuurlijk :wink:
Hartelijk dank alvast!
Linda
Ik smeed, dus ik besta
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 76
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Berichtdoor jules-66 » zondag 01-02-2015, 10:52

Een gladomzetting.

steenmaat+ materiaaldikte x 3,14 geloof ik (?)

je wilt dat je de steen aan de onderkant ook ziet ? briljant geslepen?

je maakt een buitenring waar de steen in past. daarna maak je nog een ringetje die minder hoog is en die daar precies inpast ( mag niet los zitten) dan moet de steen daar mooi invallen. (sorry ben slecht in het uitleggen zo ) hier een foto en een filmpje,

in het filmpje zie je iemand die een zetting maakt met aan de achterkant een dichte zetkast maar die kan natuurlijk ook open ( cabauchon )

http://www.percymarks.com.au/wp-content ... /Bezel.gif

https://www.youtube.com/watch?v=Fc63M2ZDYVg

gr
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4163
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » zondag 01-02-2015, 13:15

Hoe groot is de steen? Als hij niet te klein is zou je ook een muntrandje kunnen vermaken zodat die er omheen past.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Parelhoen » zondag 01-02-2015, 13:19

Hartelijk dank voor je uitleg, die ik goed kan gebruiken.

Ook de links zijn zeer behulpzaam!

Alleen het is niet precies wat ik bedoelde. Heb t vast niet erg duidelijk uitgelegd... :oops:

Misschien helpt deze link om duidelijk te maken wat voor soort zetting ik bedoel:

http://www.meandrojewelry.com/SearchRes ... egoryID=38

Hoop dat je dit kan openen en dan ziet wat ik bedoel. Of gaat dat op dezelfde manier als jij beschreef?

Wil je t nog eens proberen?
Hartelijk dank!
Linda
Ik smeed, dus ik besta
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Parelhoen » zondag 01-02-2015, 13:21

Ik ga een foto maken van mijn stenen (voor oorbellen) en probeer die te uploaden....
Dan is t hopelijk wat duidelijker wat ik bedoel...

Tot zo!

Linda
Ik smeed, dus ik besta
Gebruikersavatar
NancyK
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 26-09-2014, 11:03
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Bergen op Zoom

Berichtdoor NancyK » zondag 01-02-2015, 14:37

Ik denk dat je een facet geslepen steen bedoelt waaromheen je een smalle zetting wilt maken zonder achterkant , zodat 't licht er mooi doorheen kan schijnen ??
Rococo
Love Baroque style
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1115
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor Precious Art » zondag 01-02-2015, 15:23

Ik denk dat ze alleen een randje rond de rondist wil.
Je kunt dan inderdaad denken aan een muntrandje.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 76
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Berichtdoor jules-66 » zondag 01-02-2015, 17:10

Gebruikersavatar
NancyK
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 26-09-2014, 11:03
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Bergen op Zoom

Berichtdoor NancyK » zondag 01-02-2015, 17:42

Rococo

Love Baroque style
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Berichtdoor Lize Bouwman » zondag 01-02-2015, 19:51

Misschien kan je de smalle zetrand van zeer dun materiaal perfect passend maken, oogje eraan solderen. Zorg dat het materiaal goed uitgegloeid is en zacht.
Duw de steen er in en wrijf aan beide zijden de zetrand over de steen.
zo zou ik het proberen.. En net als bij een "normale" zetting eerst de steen op een paar punten "vastzetten" alvorens je hem helemaal vastwrijft/ bruneert.
Ik vind het een goede vraag. Wil het ook steeds gaan doen maar ben er nog niet aan toegekomen.

Ooit heb ik wel een soort gefacceteerde steen gezet in een zelfgemaakt muntrandje met bovenin twee oogjes waarmee je hem sloot door er weer een oogje in te doen. Maar dat sloot toch niet zo heel mooi aan en vond ik er ook niet zo fijntjes/ sierlijk uitzien.
Succes!
Grtjs Lize
Perfecte imperfectie.
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Parelhoen » dinsdag 17-02-2015, 23:52

Hallo allemaal,

Ik ben er nog steeds niet echt uit hoe ik zo'n smal zettinkje moet maken. De tip van Lize lijkt me nog de handigste, alleen hoe zet je een steen vast die aan beide zijden gefacetteerd is?

Ik probeer even een afbeelding te uploaden, zodat duidelijk is waar we het over hebben:

Afbeelding
Hoop dat iemand mij verder kan helpen. Hartelijk dank alvast!

Groeten,
Linda
Ik smeed, dus ik besta
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4163
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » woensdag 18-02-2015, 7:27

De sieraden op de foto lijken 22 tot 24 karaat te zijn, dat kun je er bijna met je vingers omheen vouwen.
Ik denk dat je bij 14 karaat of zilver veel meer problemen krijgt.
Het enige wat ik verder nog kan bedenken is een stroomgeleidend randje er omheen te maken ( zijn middelen voor) oogjes en/of stiften er ook al aan te plakken en dan via electroplating er een laag op aan te brengen.
Maar dat is geen allerdaags proces.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Parelhoen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 17-03-2013, 21:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Parelhoen » woensdag 18-02-2015, 15:56

Dank je wel Willem voor je reactie.

De afgebeelde oorhangers zijn van zilver gemaakt, die de maakster zelf naderhand verguld heeft.
Ik zie deze zelfde hangers ook vaak in zilver en ga er dan maar van uit dat het in fijnzilver gemaakt is en met de hand omgevouwen en aangedrukt kan worden. En anders ga ik de stoute schoenen aantrekken en het gewoon vragen bij een edelsmid van wie ik een dergelijk paar hangers in zilver gekocht heb.

Ik denk dat het electroplating verhaal iets te ingewikkeld is.... voor mij wel in ieder geval!

Groetjes en nogmaals bedankt!
Ik smeed, dus ik besta
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 170
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: Hoe maak je een supersmal 'zetbandje' rond een steen ???

Berichtdoor Eva » dinsdag 18-09-2018, 11:56

deze vraag is alweer wat jaartjes oud, maar binnenkort moet ik oorbellen maken van platte schijfjes met n dun randje...

Ik heb het volgende bedacht en uitgeprobeerd en wie weet heeft iemand nog aanvullingen....?

Stripje walsen tot 0,25 en een draadje erop solderen dat iets smaller is dan de dikte van het steentje. Het geheel op lengte maken zodat t om t steentje past en dichtsolderen. Randjes evt verlagen en dan steentje erin en aan 1 kant alvast wat omvouwen. Door het draadje dat in het midden zit, kun je niet te ver omvouwen en de steen kapot drukken. Nu kun je de steen inwezen verder zetten zoals ieder andere steen. Het draadje kun je afvijlen of aan de binnenkant laten.

Volgens mij zou je op deze manier ook de draad aan de binnenkant kunnen houden en een randje erin frezen voor een facet geslepen steen.

Hoedan ook, je kunt nu toch wat kracht zettten zonder dat het steentje direct om je oren vliegt..

Zou dit werken zo of is dit per ongeluk goed gegaan?
Bijlagen
IMG_7609.JPG
IMG_7607.JPG
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Hoe maak je een supersmal 'zetbandje' rond een steen ???

Berichtdoor Cees » woensdag 19-09-2018, 0:32

Hoi Eva,

Je zou het als volgt kunnen aanpakken onderkant zetkast maken aangepast aan de vom van de steen, zodat deze als rusting kan fungeren. (onderkant zetting)
Vierkant draadje buigen die de diameter van de steen heeft met de zelfde dikte als de rondist van de steen. (midden)
Bovenkant van de zetting buigen met dezelfde diameter als de steen. (bovenkant zetting, om te zetten over de steen)

Onderkant en midden zetting aan elkaar solderen, daarna bovenkant zetting eraan solderen (ophanging monteren), steen erin plaatsen en bovenkant van de zetting aanwrijven of aandrijven op de steen.


Maar zoals je gezien hebt jouw methode werkt ook.


Zelf zou ik het draadje aan de buitenkant houden.
Met behulp van een mal kan je een kant van de zetting alvast omzetten, zodat deze de vorm van de steen volgt, daarna de steen erin en de andere kant zetten.
Het is een illusie dat je de steen niet zou kunnen beschadigen met zetten, het randje zorgt er wel voor dat dit het stevigste punt is van je zetrand en dat dat niet zo gauw gaat buigen bij het aanwrijven / aandrijven van je zetrand.
Als je naar de oorbellen kijkt dan is het randje weg gelaten, dus eerst een kant omgezet op een mal en daarna de andere kant als de steen erin zit.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Zetten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast