vlekken verwijderen

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Marion van Cruchten
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 21-08-2007, 11:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Echt
Contacteer:

vlekken verwijderen

Bericht door Marion van Cruchten »

Als ik mijn zilver in de vitrex heb gedaan , kan ik de witte aanslag alleen maar verwijderen met een messingborstel , of is er ook een zachtere methode zodat ik niet weer opnieuw moet polijsten?
Ik heb nml een werkstuk dat steeds na de bewerking wat vlekken heeft, dus dacht ik dan maar weer uitgloeien uitkoken , maar ja dan moet ik weer polijsten en ja hoor weer die vlekken daarna opgepoets met een zilverdoek krijg ik zo'n blauwachtige vettige aanslag. Is er een mogelijkheid om mijn werkstuk stralend perfect te krijgen.
groetjes Marion
Het essenti?le van alle kunst is vreugde te beleven aan het schenken van vreugde.
Mikhail Baryshnikov
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Marion,

Die vlekken heten diepteoxiden en zijn geoxideerde koper moleculen die onder je oppervlak zitten.
Ze ontstaan bij hoge temperatuur in aanraking met zuurstof.
Voorkomen is beter dan genezen, dus als je soldeerd of uitgloeid,
zorg ervoor dat er een goede laag borax opzit. Daarmee bedoel ik niet de boraxlaag die je nat opbrengt, maar de laag die na het verdampen van het water achterblijft.
Hoe beter deze laag is, des te minder last je van deze oxiden hebt en ze zullen een stuk ondieper zitten.
Dat is het eerste van belang.

Helaas zal je zilver na afkoken altijd weer moeten polijsten.
Maar als je ervoor zorgt dat er tijdens het solderen weinig zuurstof bij kan (goede borax laag, en op een reducerende ondergrond solderen (houtskool) en zo snel en zo min mogelijk(meerdere solderingen in dezelfde hitte)) is het polijsten ook het snelste gedaan.
Das het tweede van belang.

Als derde is goed polijsten van belang, maar net als het vorige staat dat wel ergens beschreven.

Groeten en succes,


Daniel
The best things in life are still made by hand
Marion van Cruchten
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 21-08-2007, 11:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Echt
Contacteer:

Bericht door Marion van Cruchten »

dank je wel Daniel dat je zo snel reageerd, maar mijn werkstuk is gegoten aangezien er van dit exemplaar er 20 gemaakt moeten worden heb ik ze dus laten gieten. Ik heb ze hierna geschuurd en gepolijst. en heb dus toch vlekken en die waas eroverheen. En ik krijg het niet weg. ik heb onderhand die dingen wel 4 keer opnieuw behandeld . Ik heb ook geprobeerd om ze in een sopje met afwasmiddel te koken maar dat werkt ook niet. Ze willen niet perfect worden. Kan het aan het polijsten liggen??? aangezien het zo ontzettend klein is moet ik het met de hangmotor doen, kan het zijn dat ik de snelheid niet goed heb of mag dat niets uitmaken???
groetjes Marion
Het essenti?le van alle kunst is vreugde te beleven aan het schenken van vreugde.
Mikhail Baryshnikov
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Marion,

Als ik het zo lees heb je last van gietgallen.
Niet hele grote, maar erg kleine die bij elkaar een grijze waas geven. Dit heb je vaker bij gietstukken.
Zelf heb ik dit probleem vaak bij de 18kt witgouden ringen op mijn werk. Weinig aan te doen behalve op een andere manier (gietkanalen en ontluchting aanpassen) gieten.
Dit is het grootste nadeel van gegoten producten, niet makkelijk te verhelpen en erg vervelend.
Het kan ook zijn dat het wel diepteoxides zijn want die ontstaan ook vaak bij gieten, maar dit klinkt iets anders.

Wat je zou kunnen doen is proberen die vlekken te bruneren. Een hoogglans gepolijst stalen elst met wat zeepsop en dan maar wrijven. Er zijn ook voor de hangmoter gereedschapjes voor, maar die vereisen hoge toeren en geven redeljik veel schade.

Om te bepalen of je last hebt van galletjes, kan je een stuk 1 kant op polijsten. Als je dan met de loupe streepjes diezelfde kant als de polijstrichting ziet (een soort comma'tjes) dan heb je beet.
Dan moet je je gieter bellen en vragen of dit idd het geval is en wat hij eraan kan doen.

Nog meer succes gewenst!
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Marion van Cruchten
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 21-08-2007, 11:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Echt
Contacteer:

Bericht door Marion van Cruchten »

bedankt Daniel en Ruud voor jullie hulp!
Ik heb gekeken en ik zie geen gietgallen maar dat kan ook aan mijn loep liggen die is niet zo sterk.
Ik heb die versie van Ruud geprobeerd en nog eens uitgegloeid en in vitrex gedaan ...niet in vitriool. Daarna in de polijsttrommel maar daar werden ze dan niet zo mooi glanzend meer omdat ik het eerst met de messingborstel weer afgeschrobd heb.
Toen heb ik ze dus weer gepolijst , opeens viel mij in dat ik ergens hier op het forum had gelezen over buffen, maar ik wist niet wat dat was, gelukkig kwam op datzelfde moment de postbode met het boek van Oppi Untracht en heb ik snel dus dat buffen opgezocht..........gelijk uitgeprobeerd en ja hoor het werkte, ik ben wel niet alle vlekjes kwijt maar mijn werkstuk ziet er een heel stuk beter uit!!!
Nogmaals bedankt voor jullie hulp!!!!!! :lol:
groetjes Marion
Het essenti?le van alle kunst is vreugde te beleven aan het schenken van vreugde.
Mikhail Baryshnikov
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

...... en wat betekent dat dan Marion, dat buffen? Zelf ben ik voor school bezig met een doosje, maar (denk ik) door de grootte ervan ben ik dusdanig lang bezig met verhitten dat ik ook allemaal oxidatievlekken heb die ik er niet zo goed uitkrijg. Dus als dit met "buffen"wel zou lukken hoor ik graag wat dit precies is.
Alles van waarde is weerloos
Marion van Cruchten
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 21-08-2007, 11:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Echt
Contacteer:

Bericht door Marion van Cruchten »

Bedankt Ruud voor deze uitleg :) ik was nml in de Oppi aan het kijken hoe ik dit kon uitleggen, maar zo simpel en goed als jij het nu doet dat had ik dus niet gekund omdat het voor mij ook allemaal vreemd is. dus nogmaals bedankt!!!
groetjes Marion
Het essenti?le van alle kunst is vreugde te beleven aan het schenken van vreugde.
Mikhail Baryshnikov
Plaats reactie