Vraag over Draad

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 17-02-2014, 21:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berlicum

Vraag over Draad

Bericht door Elo »

Hallo. Ik ben sinds een paar maanden bezig met het maken van sieraden van draad en kralen. Ik ben vooral bezig met het wire - wrapping techniek en ik heb tot nu toe goedkope zilverdraad met een kopere kern gebruikt. Nu heb ik een armband gemaakt van wire wrapped schakels en ik draag het dag en nacht sinds een paar weken. De koper begint nu al helaas door te schijnen. Ik wil een nieuwe maken maar met een betere draad. Zilverdraad lijkt mij een logische keuze echter het is te kostbaar voor mij als amateur. Ik heb veel gezocht op internet en ik vind veel info over non tarnish Artistic wire, en silver filled wire. Ik heb beide uitgeprobeerd en de non tarnish oogt niet zo mooi (ik zie een soort plastic coating) en de Silver filled half hard wire is zo broos dat het gewoon breekt naar een paar simpele buigingen.

Heeft iemand advies voor mij? Welke draad is en blijft mooi zonder dat het al te duur is?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Beste oplossing lijkt mij toch zilver.
Koop een goed trekijzer en trek zelf je draad uit argentium.
Deze 1ste gehalte zilversoort slaat veel minder aan.
Duurder dan verzilverd koperdraad maar daarna nooit meer een probleem.

Je kan ook een flesje silversolution kopen en eens in de zoveel tijd je draad weer zilver op poetsen.
Toch zou ik tekenen voor het echte spul.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Elo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 17-02-2014, 21:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berlicum

Bericht door Elo »

Danku voor uw advies. Ik vermoedde al dat zilverdraad het beste zou zijn. Ik ga ook kijken naar de mogelijkheden om zelf draad te trekken.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Je houdt dan nog steeds wel de kosten van zilverdraad. Dus al trek je het zelf dunner dan nog is het stukje duurder (maar absoluut mooier en duurzamer) als draad met een laagje van kleur erop.

Het kan een paar cent per gram schelen om het zelf te trekken (uitgaande van al rond draad, octogoon scheelt het nog meer), maar dan moet je ook bedenken of je dat trekijzer en die tang voor eenmaligheid aanschaft of dat je er meer draad zal trekken
Want ook daar zitten kosten aan natuurlijk.

Succes!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik bedenk wel dat als je aan wire wrapping doet en je naar ik aanneem geen brander gebruikt of misschien ook geen hebt, dat zelf getrokken draad ook weer gegloeid moet worden.
Omdat het door het trekken stug wordt en het dan moeilijk te wrappen is.
Ik zou ook inderdaad voor zilverdraad gaan, zoek eens contact met Marlies hier van het forum, die kan je waarschijnlijk nog wel waardevolle tips geven.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie