Goldfilled

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Cat-o
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 50
Lid geworden op: vrijdag 18-02-2011, 10:26
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Goldfilled

Bericht door Cat-o »

Ben op een site van een collega-goudsmid de term goldfilled tegengekomen. Ze had oorbellen met edelstenen en goldfilled oorhaakjes. Weet iemand wat dit juist wil zeggen? Zelf heb ik nog nooit van deze term gehoord.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

meestal zilver (maar kan ook ander metaal zijn) met een goudlaagje erover heen...en volgens mij is dit niet door vergulden maar door fuseren bereikt (ben even de nederlandse term ervoor kwijt)
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Goldfilled is inderdaad niet verguld.
Heb het laatst uitgezocht bij een fabrikant. Ze maken als het waren een buis met goud om een zilveren kern heen (soms wordt er ook koper gebruikt, deze leverancier gebruikte alleen zilver).
Hierdoor ontstaat er een sterke hechting en een duurzame laag met goud i.p.v. een paar micron bij vergulden.

Houtman heeft ook een collectie met goldfilled sieraden.
Het bespaart natuurlijk wat kosten. Volgens mij heeft de waarborg er ook een een speciale stempel voor (vertelde de vertegewoordiger van houtman)
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik dacht dat de waarborg goldfilled niet als goud stempelde.
Omdat als je het procentueel uitrekend het gehalte onder de norm komt. Het mag hier in Nederland dan eigenlijk niet als goud verkocht worden.
De kern van deze sieraden is vaker koper dan zilver.
(ligt aan de fabrikant) Meestal komen ze uit Amerika waar dit heel populair is, omdat door de onedele kern deze sieraden veel goedkoper zijn.
Het is een sterke hechting en zal niet zo snel slijten als de normale vergulding.
Zouden er eigenlijk bedrijven hier in Nederland zijn die die manier van "vergulden" doen?

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Bericht door JWK »

Dit is iets wat je bij slavenbanden al veel langer tegenkomt. Deze hebben dan zowel een keurteken voor goud en een voor zilver. Vaak is er een gat in de gouden buis geboord waardoor het zilver zichtbaar is.

Inderdaad zijn deze sieraden tegenwoordig populairder door de lagere prijs en vaak een stuk sterker dan een holle uitvoering in goud.

Gr, Marco
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

De Nederlandse term is 'Doubl?'.
Indien op zilver gedoubleerd dan keurt de waarborg dit met een zilver en een goud keur die tegen elkaar aan geplaatst worden.
Natuurlijk moeten dan wel aan de wettelelijk gehaltes van zilver en goud voldaan worden.
Als op onedelmetaal gedoubleerd is dan wordt volgens mij het obejct als METAL afgeslagen.

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Ik heb me net aangemeld en zag dit topic.
Dit is een ouder topic dus hoop dat het nog gelezen wordt.
Voor zover ik weet is doubl? geen goldfill. Ik heb lang geleden een double ketting met hanger gekregen en die sloeg na een aantal jaren al groen uit, het goudlaagje was er dus al redelijk gauw af.
Goldfill heeft een redelijk dikke laag goud die er bij normaal gebruik niet af zal gaan en, zoals gezegd wordt, een leven lang mee zal gaan.

Ik ben sinds een paar jaar bezig met wirewrappen en gebruik daarvoor goldfillwire, het basismateriaal is eigenlijk altijd koper. Goud over zilver wordt gewoon "goud over zilver" genoemd, of als er een iets dikkere laag overheen zit dan "plated", vermeille, maar dat is een veel dunnere laag goud dan goldfill. In nederland is het inderdaad redelijk onbekend, alhoewel je het sinds een paar jaar ook wel bij een paar webshops kunt vinden waar alles te vinden is voor de hobbyist in sieraden maken.


In Amerika moet het aan de wettelijke standaard voldoen om goldfill genoemd te mogen worden.
Hier kun je lezen wat goldfill is.
(bij onderstaande webshop koop ik mijn goldfilldraad)

Gold-filled, or gold overlay, is made by heat- and pressure-bonding a thin layer of 14K or 12K gold to a brass core. The "14/20" or "12/10" notation refers to the ratio of karat gold to brass core by weight and indicates the karat value of the gold. "14/20" gold-filled material is made with 14-karat gold and the gold represents 1/20th (or 5%) of the total weight of the material. You may occasionally see other notations, too; each will inform you about the material's make-up. For example, "14/40" gold-filled is composed of 14-karat gold that represents 1/40th (or 2.5%) of the weight of the material.

? Karat gold covers the brass surface, making it tarnish-resistant.
? The value of gold-filled is greater than gold-plated because gold-filled has an actual layer of karat gold, not just a microscopic film.
? All of Rio?s gold-filled products meet federal quality standards.
? Gold-filled jewelry is economical. Your customers enjoy the warm tones of gold at a fraction of the cost of pure gold.

Klik op deze pagina op "more info"
http://www.riogrande.com/Product/14-20- ... oft/107376
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Hallo Helina, welkom bij de leergierige ?Zilvermaan? familie :D

Ik zie dat ik idd wat kort door de bocht heb gepost in mijn reactie van 14 augustus jl. :oops:

Omdat ik het afgelopen jaar sowieso weinig op het forum gepost heb (studente drukte :( ) is dit een mooi moment voor boete doening.

Dit is wat ik over vergulden, doubleren en keuren tot nu toe heb geleerd (en voor een deel weer even heb moeten opfrissen):

Het collier dat jij ooit hebt gekregen en dat na enkele jaren ?groen? begon uit te slaan is/was een verguld sieraad. Gezien het groen ?uitslaan? welhaast zeker een d.m.v. een elektrochemisch proces aangebracht dun laagje goud op een koperen basis.

In de handel wordt hiervoor de naam doubleren gebruikt, waarschijnlijk van oorsprong om marketing technische redenen, maar het is beslist niet de correcte benaming! Meer correct zou zijn om dit bijvoorbeeld ?verguld? te noemen, alhoewel deze term ook weer een wat bredere lading dekt.

(Vaktechnisch) wordt er bij jouw collier gesproken over ?galvanostegie?; maar probeer dat maar eens aan een klant te verkopen... :lol: Galvanostegie is, evenals ?galvanoplastiek? een onderdeel van de galvanotechnieken.

Vergulden is een verzamelnaam voor meerdere technieken waarbij een dun laagje goud wordt aangebracht op een oppervlak van bijvoorbeeld metaal maar ook andere materialen zoals bijvoorbeeld hout of papier is mogelijk. Hiervoor bestaan vele technieken zoals dus galvano maar ook bijvoorbeeld het z.g.n. vuurvergulden of het (in-) opleggen van bladgoud.

De oorspronkelijke vraag van Cat-o is of iemand haar kon vertellen wat ?Goldfilled? wil zeggen.

Het juist antwoord is toch echt dat dit doubl? betreft. Dit blijkt eigenlijk ook al uit de Engelse tekst die jij in je post hebt opgenomen.

Doubl? is een techniek die al rond 1750 werd toegepast. Hierbij worden twee metalen platen door druk en hitte aan elkaar gehecht. Wat er eigenlijk gebeurd is dat er een diffusieproces tussen de twee metalen plaatsvind (een uitwisselingsproces van de atomen). Koper, zilver en goud vinden elkaar namelijk heel erg aantrekkelijk en mengen daarom graag en goed. In de natuur wordt goud bijvoorbeeld bijna altijd in combinatie met zilver gevonden. In ons vak wordt dit ook wel ?wellen? of ?diffunderen? genoemd.

De doubl? techniek kent vele vormen en kwaliteiten. Dit is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte metalen en hun kwaliteit. Heel vaak wordt/werd als basis bijvoorbeeld tombac- of koperplaat gebruikt, waarop (aan) bijvoorbeeld een goud plaat wordt geweld en waarna andere bewerkingsprocessen plaatsvinden, zoals het maken van draad, buis of plaat.

Wanneer sprake is van twee lagen verschillend metaal spreken we van doubleren. Maar ook drie lagen komen voor, bijvoorbeeld wanneer de boven en onderkant van een goudplaat worden voorzien. Eigenlijk wordt dan van tripl? gesproken.

Doubl? hoeft niet gekeurd te worden omdat er geen wettelijke kwaliteitsaanduiding voor bestaat, laat je het wel keuren dan wordt het met de term ?METAL? afgeslagen. Maar de uitzondering hierop is goud op zilver doubl? of tripl?! Dit moet wel gekeurd worden. Het wordt dan afgeslagen met een zilver en een goudkeurmerk, overeenkomstig de gebruikte gehaltes, waarbij deze twee keurtekens tegen elkaar worden aangezet.

Overigens worden doubl? items meestal nog na-verguld om er voor te zorgen dat de laagjes in de randen niet meer zichtbaar zijn.

Nog even over de diverse termen die voor (goud) doubl? in de handel zijn (opgezocht):
Rolled Gold = een Engelse aanduiding voor doubl?, die overigens niets over de kwaliteit zegt.
Goldfilled = Amerikaanse aanduiding voor doubl?, 1/20 deel is 16 karaat goud (80 micron)
Goldvlice-doubl? = een laag van 16 karaat goud op ringen.
Amerikaans doubl? = 10 tot 12 gram fijngoud per 1 kg product
Union doubl? = 40-50 gram fijngoud per kg product
Goudplaqu? = een goudlaag van tenminste 8 micron dik.

Het Engelse ?Sheffield plate? betreft koper dat bedekt is met een laag zilver dmv diffusie, maar het komt eigenlijk niet meer voor omdat het vervangen is door de elektrochemisch technieken (verzilveren).

Zo dat is wat ik weet. Ook voor mij dus weer een mooi leermoment. Mocht er iemand zijn met aanvullingen; dan graag.

Robert :D
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Hallo Robert,
Bedankt voor het welkom en voor je uitgebreide antwoord :D

Als ik het goed begrijp heet in feite alles wat op elkaar aangebracht is dus doubl?, de techniek heet dus zo.
De verwarring zal dan zijn omdat die term tegenwoordig niet meer zo veel gebruikt wordt, je leest/hoort nu altijd over goldplated, goud op zilver en vermeille, ?n goldfill dus, maar dat is dus allemaal doubl? omdat de techniek om dat zo te krijgen doubl? heet.

Maar het lastige is dan natuurlijk dat dat woord niets zegt over de dikte van het goudlaagje en het basismateriaal, daarom is het dan toch handiger denk ik als het bij die andere namen wordt aangeduid :)

Nogmaals dank, en ik dus inderdaad ook weer wat geleerd :)
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

p.s.
Voor mij stond de term "doubl?" voor wat men nu noemt, dacht ik, goldplated, dus een miniscuul laagje goud, vandaar dat ik dus zei, nee goldfill is geen doubl?.
Met andere woorden, ik dacht dat de naam doubl? aangaf hoe dik, of dun, het laagje goud is.
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

:D

Wat de handel de consument wijs maakt met mooie benamingen en de consument daarmee helaas op het verkeerde been zet, komt idd vaak niet overeen met de vaktechnische terminologie. Dat vind ik zelf ook best lastig.

Zo is de saffier bijvoorbeeld de blauwe variant van korund (saffier is het Griekse woord voor 'blauw'), robijn de rode variant van korund en de gele variant van korund wordt Padparadscha genoemd. Alle drie indrukwekkende namen voor de consument. (wie wil er nou niet een ring met een steen die naar de welluidende naam 'Padparadscha' luistert :D ) Alle andere kleuren van korund heten korund. Zoals bijvoorbeeld groene korund (of roze korund of zwarte korund). Maar ja, wie wil er nou een ring met een steen die groene korund wordt genoemd? Dan klinkt 'groene saffier' toch heel wat beter. En verkoopt ook beslist heel wat beter. Daarom noemt de handel de groene variant van korund 'groene saffier' en wordt de klant boos op mij als ik haar complimenteer met haar mooie groen korund (rund die ik ben) :lol:

Probeer de gemiddelde consument maar eens uit te leggen dat haar Majorica parel collier uit nep parels bestaat. Je wordt meteen met een prachtig certificaat om de oren geslagen en verliest haar aan de collega die haar juist complimenteerd met haar 'prachtige' parel collier.

In de praktijk ga ik dus ook vaak de fout in door consumententaal te gebruiken, zodat ik maar geen draai om mijn oren krijg :lol:

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Dat van die korund wist ik toevallig wel, dat komt omdat ik me eigenlijk al wat langer een beetje in stenen verdiep. En ja, soms kom je dan dingen tegen die je een illusie armer maken ;)
J?aaaren geleden bijvoorbeeld, toen ik ontdekte dat diamant in zijn ruwe vorm eigenlijk maar een lelijke steen is ;) En dat, zoals met de meeste stenen, het pas mooi wordt door mensenhanden, door het slijpen.

Ohw ik dacht eigenlijk dat het bij het gros van de mensen wel bekend was dat Majolica totaal nep is, maar niet dus.

Ik begrijp wel dat sommige mensen gedesillusioneerd zijn als ze de waarheid horen over bepaalde stenen enzo, heel naar dat het daardoor kan gebeuren dat je klanten kwijtraakt, maar toch, ik denk dat je beter door kunt gaan met de waarheid vertellen, mijn vermoeden is dat de meeste mensen je daar toch meer om zullen waarderen dan juweliers die dat niet doen. IK in ieder geval wel ;)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Maakt het dan nog bonter door te zeggen dat "korund" in feite een aluminiumoxide is, dan is het hek helemaal van de dam :P Een groen aluminium oxide aan de vinger van een klant brengt je zaak helemaal in de sloot.

Toch maar liever niet dacht ik.

Groetjes
Abo
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Ja je kunt natuurlijk ook overdrijven :roll:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Abo schreef:...door te zeggen dat "korund" in feite een aluminiumoxide is, ...
Daar hoort dan ook nog bij dat Aluminium en Zuurstof samen met IJzer en Silicium tot de 4 meest voorkomende elementen op deze aardbol behoren. :D

Dus eigenlijk een heel gewone steen. Nou ja, in deze kristalvorm wordt hij wel iets zeldzamer. En gelukkig is hij verontreinigd want puur aluminiumoxide is natuurlijk wit. ... Ik dacht altijd dan men PUUR beter vond. Niet bij aluminiumoxide dus. :-k
Plaats reactie