Hulp gevraagd bij soldeertechniek verbeteren

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Hulp gevraagd bij soldeertechniek verbeteren

Bericht door Jannek »

Hallo allemaal, ik weet niet of dit de goede plek is op het forum om dit te vragen maar verplaats het gerust als ik de goede plek over het hoofd heb gezien.

Ik ben nu al een paar jaar leuk aan het amateur-smeden, en heb toen ik begon een paar keer een cursus gevolgd. Daar ben ik mee gestopt, omdat ik vond dat ik geen waar voor mijn geld kreeg - een 'les' van 35 euro per 1,5 uur met te veel cursisten waardoor ik elke keer moest vechten om hulp te krijgen bij de problemen waar ik tegenaan liep - en het alsnog niet kreeg.
Dus ben ik in mijn eentje verder gaan stoeien, met een klant-account bij BM waar ik al mijn spullen bestel (ik heb geen KvK nummer dus kan ik verder op weinig plekken terecht?)

Op die cursus heb ik redelijk leren zagen en solderen, maar ik loop er nu toch elke keer tegenaan dat mijn soldeertechniek heel erg te wensen over laat. Vaak wil mijn soldeer niet vloeien, en als ik het dan uiteindelijk toch voor elkaar krijg om spullen aan elkaar te 'lijmen' (zo noem ik het als ik met mijn soldeerpen maar ga klooien om mijn soldeer alsnog te laten 'vloeien') heb ik weer last van oxidevlekken omdat ik alles veel te lang heb moeten verhitten. En mijn solderingen zijn dus vaak ook erg rommelig :-( :-(
Maar ook als het me lukt om mijn soldeer redelijk snel en goed te laten vloeien en mijn solderingen er best netjes uit zien heb ik toch veel last van oxidevlekken.

Alles bij elkaar is mijn conclusie dat ik beter moet leren solderen (en afkoken?) en goed moet weten welke materialen ik wel (of juist niet) moet gebruiken.

Ik kom er in mijn eentje (en met de instructies die ik kan vinden op het forum en op internet) niet uit. Misschien ben ik gewoon te verlegen om hele verhalen te typen en te verwachten dat men het gaat lezen en gedetailleerd gaat reageren?

Wat ik het liefste zou doen is eens te gaan solderen met de spullen die ik gebruik, onder het toeziend oog van iemand die er veel meer verstand en ervaring mee heeft. Maar dat is misschien wel weer wat te veel gevraagd - al zou ik met alle liefde een vergoeding betalen voor je tijd en met mijn hele soldeer-uitrusting naar je toe komen.

Maareh... help!?! :)

Hoe pak ik dit aan, waar begin ik? Zoals ik al zei, ik heb behoorlijk veel gelezen, en ik ken 'de basics' volgens mij wel, maar toch doe ik iets verkeerd blijkbaar en ik kom er maar niet achter wat het is :(

Ik vind het lastig om anderen hier mee lastig te vallen...

Hoe kom ik aan de benodigde kennis om mijn solderingen wat soepeler te laten verlopen en minder last te hebben van oxidevlekken?
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Helaas geen technische info in dit bericht, maar wellicht wel een praktische tip.
Wat ik het liefste zou doen is eens te gaan solderen met de spullen die ik gebruik, onder het toeziend oog van iemand die er veel meer verstand en ervaring mee heeft. Maar dat is misschien wel weer wat te veel gevraagd
Misschien is het een mogelijkheid om met een goede camera een filmpje te maken waarop je soldeert en deze via youtube te uploaden. Als je de link naar het filmfragment op het forum plaatst, soldeer je min of meer onder toeziend oog van mensen met meer kennis en ervaring. Het kan me voorstellen dat dit veel tijd kan schelen, als het natuurlijk voor jou technisch mogelijk is.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik wil best wel keer kijken maar ik ben straks een maand wrs langer uit de running, letterlijk ook.

Maar het klinkt als iets waar mijn cursisten ook tegenaanlopen (en om die reden is 6 personen meer als genoeg op een avond les, kom vaak al aandacht te kort) .
Vaak is het toch niet voldoende geboraxt of niet voldoende doorverwarmd, zeker emt zilver moet je toch veel meer verwarmen.
Hier gebeurt het vaak dat ze vooraf boraxen en dan de vlam erop, maar dan is de borax voor 90% al in de soldeersteen gezogen dus mss kan dat het ook nog zijn, maar ja zonder iets te zien is dat moeilijk te zeggen.


soldeer trekt naar waar je vlam is, je naadje moet zo straks zijn dat capilaire werking aanwezig is, waardoor het soldeer de naad in wordt gezogen.
*Het moet dus heel strak op elkaar zitten 0.01mm naadje
*Goed schoon voor het solderen
*Afdekken en verwarmen en zeker zijn dat het is afgedekt en niet allemaal in je steen zit.
*Goed verwarmen, zeker zilver alles verwarmen0
*Als het vloeit niet direct je vlam weghalen, je wilt nl nog dat de gesoldeerde kanten ene vermening krijgen met het soldeer zodat de verbinding echt een verbinding is en niet iets gelijmd

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... t=solderen
Neem ik aan dat je die al hebt gelezen?

Ikzelf huppel pas weer van de zomer rond maar komende maanden echt niet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Latinitas, dat is best een goed idee. Helaas heb ik de technische mogelijkheden niet om dat voor elkaar te krijgen.
(En daarnaast krijg ik het ook een beetje benauwd van het idee: dat iedereen hier dan kan zien hoe ik onwijs loop te klungelen :oops:)

Erika, wij hadden iets van 8 of 9 man op een avond rond lopen. Dat was echt veel te veel en het grootste deel van de tijd zat je alleen maar te wachten op de leraar. En als je dan uiteindelijk aan de beurt was moest het snel snel snel want er stond alweer een rij met andere cursisten. Niet echt een ideale leeromgeving...
Plus, als je in een leslokaal zit, heb je grotere branders, ander vloeimiddel, ander gereedschap etc. Daardoor werk je ook anders dan thuis.

Bedankt voor de link naar het stuk van Daniel. Ik had het uiteraard al eens gelezen, maar ik denk dat ik dit toch nog maar eens tot op de LETTER ga proberen te volgen :mrgreen:.
Ander vloeimiddel kopen dus (ik gebruik nu een pasta omdat ik borax eigenlijk niet zo fijn vind werken omdat het zo bruist, maar ik moet het toch nog maar eens een kans geven)

Brengt me op mijn volgende vraag: ik heb nog wel borax in huis, maar dat is poeder. Ik neem aan dat dat eigenlijk bedoeld is om mee te smelten. Ik heb geprobeerd hier mee te solderen (gedestilleerd water er bij en maar roeren en prakken - het blijft poederig), dat moet ik maar niet meer doen denk ik?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Kun je mss ook even goed vertellen wat je gebruikt:
een handbrander, een creme brulee een little torch. Welk soort vloeimiddel . Dus mss wat uitgebreider plaatsten wat je allemaal doet met welk soort middel e.d.
Welk soort soldeerondergrond e.d.

Ik ga uit dat je met extra hard of hard begint te solderen en wat is het voor soldeerpasta dan? Want in principe zou je daar toch ook mee kunnen soldere, Ieder heeft een eigen voorkeur, ik borax nog, zoals daniel ook schrijft ik gebruik het kleef van dat ook

Is het middel wat je gebruikt wel een vloeimiddel of vooral afdekmiddel, Kan het zijn dat de werktemperatuur te laag is van de pasta?


zoals je weet in het vak zijn er vele factoren die kunnen beinvloeden wat je doet, handig om ze allemaal even te noemen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Misschien is een plaatje handig?

Afbeelding

Ik weet niet precies hoe mijn brander heet. Ik heb hem bij BM gekocht destijds.
Vloeimiddel is een pasta van Felder, werkbereik is 500 tot 800 graden. Meestal begin ik met hard soldeer van 800.

Tegenwoordig probeer ik met Argentium te werken omdat ik daar geen vlekken in krijg, maar dat voelt toch een beetje als vals spelen ;-)

Ik doe vast dingen fout, maar als ik niet met de juiste spullen begin dan schiet het zeker niet op. Dus als het hier mee zou moeten lukken dan moet ik beter naar mijn werkwijze gaan kijken :-)
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Meestal begin ik met het helemaal insmeren van mijn werkstuk + pioentje + pioentje op zijn plek. Dan ga ik verhitten, en als de pasta dan vloeibaar wordt loopt het meestal (gedeeltelijk) weg.

Ik ben er al wel handig in om te zorgen dat mijn pioentje op zijn plek blijft (dat lukt met niet met borax omdat het zo bruist).

Maar de pasta loopt dus weg van verticale vlakken en loopt dan in mijn (geperste) houtskool. Daarom dacht ik altijd "niet bijsmeren". Want hoe meer pasta ik toevoeg, hoe meer er in mijn steen loopt. En op de verticale vlakken blijft het gewoon niet zitten :-(

Als ik niet met Argentium werk dan smeer ik alles goed in en verhit mijn hele werkstuk. Ik probeer het gebruik van een pincet te vermijden omdat die veel hitte weg leidt. En ik heb geleerd om een zo groot mogelijke vlam te gebruiken, omdat een blauwe punt heter is en sneller zorgt voor vlekken. Maar niet zo groot dat je een gele vlam krijgt, natuurlijk ;-)
Ik zal proberen eens een foto van mijn vlam te maken.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Als je vloeimiddel tot 800 gaat en e soldeer op 800 vloeit heb je mss kans dat je vloeimiddel al is verbrand voor je echt gaat solderen

Pioentje moet je smelten als bolletje en dan aan je soldeerstrijker of je soldeerpincet oppikken, En je voegt die pas toe als je borax uitgebruist is, want anders liggen ze overal ja,
maar je kan best als je werkstuk heet is een pioentje smelten aan je punt van de pincet en dezel leiden naar de te solderen plek, want dan ben je al zo heeft dat het pioentje zo goed als direct zal vloeien


Je vlam moet niet te oxiderend maar ook niet te reducerend.

Pasta zou toch ook moeten blijven plakken als je het verwarmd en dan smeert?! ook op verticale vlakken, zou je zeggen, geen idee wat die pasta doet, maar iig met mijn borax (poeder) gaat dat wel goed


Argentium neem ik aan dat je dat welt en niet soldeerd. ? Of soldeer je dat ook en dat gaat wel goed? Zou het toch met oxides te maken kunnen hebben??
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Hoi, ik stuur je een pbtje! Ik geef namelijk ??n op ??n cursus in Leiden. Misschien goed te doen voor ??n of twee workshops? Je moet het misschien even zien en dan kun je het nadoen met gericht commentaar.

Maar mogelijk kun je met bovenstaande tips al weer even verder? Je bent welkom iig!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ps. Met vloeimiddel in pastavorm werk ik zelf nooit. (altijd ruzie mee!) Ik gebruik boraxpoeder in water opgelost, boraxine (roze) of fluoron (geel). \

Eerst warm je je werkstuk licht op. Dan goed insmeren met vloeimiddel en steeds met de vlam tussendoor bijwerken, zodat je vloeimiddel overal voor een wit laagje zorgt. Smeren, vlam er overheen, smeren, vlam erover heen. Op je pioentje ook vloeimiddel doen en vlam erover halen. Dan zoals Erika al zegt, bolletje smelten van je pioen en oppikken met soldeerpennetje (titanium), of titanium pincet. Je werkstuk wat nu een wit laagje heeft, warm je verder op tot de vloeimiddel overal doorschijnend wordt en stroperig. Dan pas je pioentje toevoegen op de soldeernaad. Je 'veegt' hem eraan met de vlam erbij. Het kan dan ook niet meer wegbruisen omdat je borax al is uitgebruisd.
Beide te solderen onderdelen goed verwarmen. Heb je een massiever onderdeel zilver met daaraan bijv. een klein oogje, verwarm je het het massievere onderdeel langer dan het kleine onderdeel. Alles even heet maken is heel belangrijk. Als het ene gedeelte heter is dan het andere, vloeit je pioen naar dat hetere deel toe ipv tussen de soldeernaad. (bijv alleen op het oogje)

Succes, ik hoop dat je er iets aan hebt! Mocht tekst alleen toch niet genoeg zijn, ben je van harte welkom.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Dames, heel erg bedankt voor de hulp en tips.

Eigenlijk wist ik al deze dingen al wel, maar omdat ik heb geleerd dat het vooral SNEL moet (hoe langer verhitten hoe meer kans op vlekken), was ik de rest een beetje vergeten.
Vandaag heb ik weer geoefend en eens kritisch naar mijn aanpak gekeken, en ik moet gewoon beter voorbereid en netter werken. (Ik dacht dat ik een perfectionist ben, maar blijkbaar niet altijd :mrgreen: )

Ik ga komende tijd experimenteren. En als ik er dan echt niet uit kom, kom ik er op terug.

Binnenkort zal ik eens wat werk laten zien (en verslag doen van de soldeerproblemen die ik tegen kwam ;-))
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Hoi Jannek, je bent niet de enige die wel eens last heeft van lastig solderen hoor.
Zelf gebruik ik borax poeder aangemaakt met een beetje water.
Ik kwast eigenlijk bijna nooit mijn hele werkstuk in.
Wil ik mijn werkstuk beschermen tegen inbranden dan dompel ik het onder in blanka een afdekmiddel op de etiketten staat ook vaak aangegeven dat het een vloeimiddel is maar dat is het absoluut niet.

Als de te solderen plek goed sluitend is dan kwast ik het in met borax, vaak leg ik dan het pioentje er al bij met een hele puntige titanium pincet, kan ook met een kwastje. Steek mijn brander aan en dan ga ik heel langzaam met mijn brander naar het te solderen voorwerp om het niet te snel te verwarmen. Je merkt dat bij dit langzame verwarmen dat de borax begint te bruisen, daarbij wordt het ook kleverig en blijft je pioentje op zijn plaats.

Een andere mogelijkheid is beschreven in een boek van Rod Edwards, breng de borax aan verwarm het te zolderen voorwerp laat de borax al vast het meeste bruiswerk doen en breng dan op het warme voorwerp bij de te solderen plek je pioentje aan. Doordat het te solderen voorwerp nog warm is zal het pioentje op de plek waar jij hem aanbrengt vastplakken voorwaarde is wel dat je je pioentje ook in de borax of vloeimiddel hebt gehad (hetgeen ik altijd doe.

Wat Erika vertelt over je pioentje aan je strijker laten plakken pas ik ook wel toe maar is afhankelijk wat ik moet solderen.

De brander die op jouw foto staat is goed om kleine dingetjes te solderen, voor het wat grotere werk heeft hij niet de capaciteit.

En soms is het gewoon een kwestie van stug blijven proberen. Ben zelf nu aan een broche bezig voor school. De achterkant van de broche bestaat uit een baat (ronde ring van 1 mm vierkant zilver die met pootjes van 1 mm bij een mm op de voorkant van de broche gesoldeerd is. Alle pootjes zaten vast en later na het uitzagen van het middenkader merkte ik dat een pootje helaas maar voor de helft vast zat. Dit ene pootje heb ik na 3 pogingen vervangen door een nieuw pootje tussendoor meerdere keren afgekookt extra borax erbij, nieuw soldeer erbij en toen nog 2 soldeerpogingen onder toeziend oog van de lerares en 2 uur verder zat hij eindelijk vast. Kreeg gewoon de warmte niet goed op de juiste plaats, waarbij ik ook voorzichtig moest zijn om andere kleine onderdelen niet te veel te verwarmen. En mijn soldeer op de juiste plek te krijgen zodat ik niet overtallig soldeer weg moet halen op die plek,, die bijna niet bereikbaar is

Leren solderen heeft vele kanten en is van veel dingen afhankelijk.
De branders op school ben ik geen fan van onbekend maakt onbemind. Met mijn eigen brander kan ik veel beter overweg, ook al hebben de branders op school eigenlijk meer mogelijkheden.

Zelf heb ik het idee dat het een kwestie van oefenen is. Kleine dingen op een groot voorwerp solderen is altijd lastig, het grote voorwerp moet dan namelijk warm genoeg zijn om je soldeer te laten vloeien. Onthoud de aanhouder wint.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Waarom gebruik jij voor je zilver het duurdere blanke ipv boorzuur?
Blanka gebruik ik alleen als ik stenen die niet tegen boraten kunnen in te solderen of als ik gouden onderdelen in elkaar moet zeggen en ze al gepolijst zijn omdat ik er straks minder goed bij kan.

Verder zoals smidje al eens heeft vermeld:
De naad insmeren met borax en de niet te solderen plekken met boorzuurpoeder?
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... t=boorzuur

Ik begrijp wel waarom je afdekt:) maar ons ben zunig ;)
Als ik met goedkoper hetzelfde kan bereiken ...


Natuurlijk is het met het pioentje plakken zo is dat het wel moet kunnen maar met een dun soldeerstrijkertje kom je een eind. Dus het gros van mijn soldeerwerk gaat op die manier.
Maar anders is het eerst boraxen, bruisen en laten kleven zogezegd en dan pas de pioenen erbij


Je hebt trouwens SNEL en Snel. Het is niet altijd goed een enorme zuurstofvolle vlam te gebruiken juist omdat je dus dan oxidatie krijgt.
Het gaat niet alleen om snelheid maar ook om de te bereiken temperatuur. Soms als je te snel wilt kan het te heet worden en heb je je soldeer al verbrand en oxides ook al geregeld.


Maar hier werken we veelal met de creme brulee van de blokker en het grote werk met die van de Lidl, die nooit meer in de aanbieding komt...
Je komt een heel eind met zo een brander maar het ligt er dus aan wat je moet maken, kleine werkstukken gaan perfect, maar een hele grote armband van 80 gram.. nee die werd m niet ...
er worden gewoon ringen mee gesoldeerd hier hoor! Al moet ik zegen dat ik verwend ben met mijn LT


En oefenen oefenen oefenen. Zoals met alles in dit vak, oefening baart.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ik maak alleen kleine dingetjes, dus daar is die brander groot genoeg voor.

Boorzuurpoeder heb ik ook, maar gebruik ik alleen als ik gepolijst werk mooi wil houden - omdat mijn stenen vollopen met onwijs plakkerige meuk. Ik heb ook het idee dat het sneller verbrandt en dat stinkt onwijs...

Ik ben nu weer veel aan het oefenen, en ik merk dat je dan wel meer gevoel krijgt bij hoe je je werkstuk goed verwarmd krijgt etc.
Ik merkte ook dat mijn vloeimiddel inderdaad bij 800 graden begint te verbranden. Net voordat mijn soldeer wil gaan vloeien, maar pas op het moment dat al mijn vloei al was verbrand.
Merk ook dat ik de neiging had om te lang te wachten met mijn vlam op de soldeerplek zetten - omdat ik heb geleerd dat je dat niet te vroeg moet doen deed ik het juist veel te laat.

Nou ja, allemaal van dat soort dingetjes. De theorie heb ik best goed geleerd op cursus, maar nu de uitvoering nog :mrgreen:

Vandaag heb ik iets in elkaar gezet met argentium, en ik heb het voor elkaar gekregen om daar zelfs vlekken in te krijgen :mrgreen:
Weet niet of dat komt omdat ik er sterling tegenaan heb gesoldeerd, het lijkt me dat dat niet uit moet maken (de vlekken zitten echt in het argentium deel)

Ik zie ook dat mijn vloeimiddel verkleurt, wat duidelijk iets zegt over de temperaturen (van transparant naar rood naar groen naar blauw), maar ik moet nog uitvissen welke kleur bij welke temperatuur past. Is misschien ook wel handig om te weten en te gebruiken tijdens het solderen.
Plaats reactie