Witgoud smelten en gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
kaatjev
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 26-07-2011, 16:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Loon op Zand
Contacteer:

Witgoud smelten en gieten

Bericht door kaatjev »

Ik ben bezig om een witgouden ring te gieten in Delftse aarde. Nu heb ik dit al in zilver, geelgoud en roodgoud gedaan en bij alledrie lukt het redelijk tot goed. Wat nu echter mijn probleem met witgoud is, dat ik het goud niet gesmolten krijg. Ik heb een propaanbrander van Sievert met de een na grootste kop en na 20 tot 30 minuten is het goud nog steeds niet vloeibaar. Ik heb er ook al boraxpoeder opgegooid en ik heb gewoon gietsnippers WG Paladium bij Bijou besteld. Wat doe ik fout en kan ik anders doen, zodat het goud wel gietbaar wordt? Hopelijk kan iemand me helpen, want natuurlijk zit ik met een strakke deadline.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... oud+gieten

kijk even met de zoekfunctie, er zijn heel wat topics hierover.



Heb je de vlam al wat dichterbij gehouden of juist verderweg?
Ik heb met witgoud dat ik wel langer bezig ben. ik gebruik auropurifax erbij
Laatst gewijzigd door Erika op donderdag 01-09-2011, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoeveel gram is het en wat voor een kroes gebruik je?
Die branderkop (de een na grootste van sievert) is bijna 28mm in doorsnede toch? Daar zou het toch wel redelijk mee moeten lukken.
Misschien moet je even op een chamotte steen of andere goed reflecterende steen, uitzoeken waar het heetste punt van je vlam zit.
Je richt de vlam op je steen en gaat dan langzaam naar de steen toe totdat je in de gloeiplek op de steen een donkere plek in het midden krijgt.
Dat is het punt waar je gas nog ijskoud is.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Het heetste punt van je vlam zit toch altijd aan het eind van die blauwe kegel?? althans dat is mij altijd geleerd.
Ik zou de smeltkroes of bakje wat inbouwen met soldeerstenen (een nisje maken), dan hou je de warmte een beetje bij elkaar.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Het kan ook zijn dat de reduceer ventiel (het ufotje) wat tussen de gasfles en de slang zit te weinig gas doorlaat en dat je daar dan een zwaardere op moet zetten zodat je meer gas krijgt uit je fles.


Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb er een die ik kan draaien naar gelang de vlam wat meer reducerend of oxiderend moet zijn,
Scheelt wel
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
kaatjev
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 26-07-2011, 16:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Loon op Zand
Contacteer:

Bericht door kaatjev »

Ik heb een branderkop van 22 mm, is dit te klein? En ik gebruik een gewoon vierkant smeltbakje van 50 bij 50 mm voor nog geen 10 gram goud. Ik heb volgens mij geen regelknop op mijn ventiel zitten.

En misschien een stomme vraag, maar de boraxpoeder moet je toch gelijk bij het metaal voegen zodra je begint met smelten? Of niet? En die auropurifax, dien je die ook gelijk bij het begin toe te voegen, of doe je dit later? Ik heb het net nogmaals geprobeerd met een klein ombouwtje van charmouttesteen en goed op de vlam gelet. Zowel dichterbij als verderaf geprobeerd, maar je ziet wanneer het goud er het beste op reageert. En dan wordt het wel glanzend, maar het smelt niet. Het blijft een redelijk compact hoopje en dus ongietbaar. Nog meer tips.........
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Het lijkt erop dat je je kroes niet warm genoeg krijgt, maar dat moet met die brander geen probleem zijn.
Hoe groot is de vlam die eruit komt? Dat moet een flinke blauwe pit van ruim 50mm zijn. Zo'n lawaaierige :P
Ik heb het net even geprobeerd, Sievert maar dan de 1 na grootste kop (28mm) 15,6 gram 18kt pd witgoud, nog geen 2 minuten.

Is er een kans dat je een foto maakt van hoe je smelt? Nu blijft het gissen naar wat er niet goed gaat.

Borax vanaf het begin en auropurifax doorgaands als de smelt gesmolten is, er doorheen gooien en als alles weer rustig is uitgieten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Even met de zoekfunctie zoeken. Heel veel topics, heel veel tips.

mss sstaat hier nog wat
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?p=24898#24898

Ik heb t ook wel eens maar tis dan toch een kwestie van nog meer een 'oventje' maken. Dus echt helemaal dichtbouwen.
Vlam er goed op. Ik doe altijd een beetje verwarmen en dan pas materiaal erop, andrs blaas je het boraxpoeder of boorzuur of wat dan ook zo weg.Maar echt dat t net aan warm is, niet heet..
Auropurifax doe ik later als het gesmolten is.

Ik werk niet meer met een vierkante smeltkroes, die vraagt zelf te veel warmte maar zo een rond bakje (en passen gewoon in vierkante bakhouder) Die heeft minder keramiek om te verwarmen


Ik kreeg t wel gesmolten met mn exact brander kop 22 mm
Ga t ook even met die brander proberen nu
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Gelukt..
Ik moest even mn gietspullen zoeken en heb niet netjes zoals normaal een bouwwekr van stenen gemaakt en moest even smeltbakje inboraxen

weet wel weer waarom ik een little torch heb... pfff :)


Ik gebruik smeltbakje, pagina 534 bijou moderne 08014116
En de goedkoopste tang! en dat werkt mij goed genoeg!

Wel zag ik dat ik de vlam ietsje verder weg moest houden, dichterbij werd t echt witheet en glanzend, maar pas bij vlam iets verder houden, dus meer laten lkken en het smolt zo
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

witgoud

Bericht door hellen »

Kan het niet zijn dat je het smeltbakje op een steen o.i.d. hebt staan zodat die de meeste warmte pakt. Ik gebruik dan vaak een gaasje die ik onder de smeltkroes zet of een smeltbakje op zijn kop en daar het smeltbakje op.
Je moet een zo klein mogelijk oppervlak maken zodat daar alleen de warmte heen gaat. (ik heb een keer problemen gehad met witgoud en dat was mijn probleem:))

Ben ik de weg zo kwijt, na lang niets te hebben kunnen doen?:
ik dacht dat je Auropurifax gebruikt bij een verontreinigde smelt maar dit is gewoon gekocht bij Bijou dan zou het toch niet nodig zijn?

hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik had alleen een soldeersteen neergezet plat en een eentje omhoog. Van die goedkope soldeerblokken van bijou, 14x8cm

Dus niets enorm ingepakt en dat ging wel goed, wel even wennen LT is veel fijnerderderder. Maar ik he met de vlamafstanden gespeelt, want witheet leek t we te smelten maar de vlam ietse verder maakte het meer roodgloeien maar begon het wel te smelten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
kaatjev
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 26-07-2011, 16:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Loon op Zand
Contacteer:

Bericht door kaatjev »

Bedankt voor de vele tips, maar tot op heden wil het me nog steeds niet lukken. Ben zelfs met een nieuw smeltbakje en nieuwe gietsnippers begonnen met grote lading boraxpoeder er overheen, maar de snippers plakken enkel aan elkaar a.g.v. vloeimiddel en dat na 15 minuten. Ik heb maar een grotere branderkop (28mm) besteld bij Bijou en een smeltbakje zoals Erika meldde. En een extra steen om het beter te kunnen inbouwen. Ik heb 2 foto's toegevoegd waarin je de smeltsituatie kunt zien. Ik weet echt niet meer wat ik anders moet doen.. En als het dit weekend niet lukt, heb ik een echte uitdaging.....

Kan iemand me vertellen wat ik fout blijk te doen?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ik geloof niet dat je foto's zijn blijven plakken.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

je moet wel de urls van de foto's plakken (als je via imageshack moet je rechterkant pagina ergens tussen alle reklame, embed aanklikken en dan forum url en hierheen plakken, zijn meerdere uitgebreide topics over foto's plaatsen)

Maar zonder url kan het forum niet weten wat ie moet doen



Zoals ik gister heb gekeken met smelten, moest ik voor mn gevoel de vlam te ver weg houden. Als ik m dichtebij hield leek het heter, witheet, maar smolt het niet, halve cm verder weg en het ging wel in een keer.


Beter nog de little torch :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie