Terug naar Zilvermaan site Zilvermaan
Het forum voor de edelsmid

FAQFAQ   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ZoekenZoeken   WinkelWinkel   Zilvermaan siteZilvermaan site  KaartKaart 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Testen of iets echt zilver is
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Zilvermaan Forumindex -> Overige technieken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Briolet
Actief lid
Actief lid

Ervaring: amateur (geen cursist)
BerichtGeplaatst: Dinsdag 23-10-2012, 15:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Op verschillende sites naar zilver toetswater gekeken, maar niet een schreef er bij wat voor type het was. Als je geen rood kunt vinden, dan is dat heel eenvoudig zelf te maken.

Ik vond het volgend citaat over zilver toetsen:
Uit de oude doos schreef:

Wetenswaardigheden

Overgrootmoeder had zilveren voorwerpen, zoals een zilveren bestek. Erg plezierig om mee te eten vind ik zelf dat bestek niet. Het ligt me niet prettig in de hand. Liever heb ik het lichtere metalen "vlekvrij door en door" bestek, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten.

Of het zilver "echt" is, kunnen we al eeuwenlang zien aan de verschillende zilvermerken. Een nadeel van die zilvermerken is, dat ze nagemaakt kunnen worden. Een heel eenvoudige methode om uit te maken of iets van echt zilver is, pas je toe met een magneet. Wordt het "zilveren" voorwerp aangetrokken door een magneet, dan kan het van alles zijn, maar niet van zilver.

Het recept van overgrootmoeder was het volgende. Ze mengde 4 gram dubbelchroomzure kali met 10 gram zwavelzuur en 50 gram water. Van dit "toetswater" liet ze een druppel vallen op het (zo nodig blankgemaakte) zilveren voorwerp. Kleurde het zilver rood, dan was het echt. Des te roder het werd, des te zuiverder het zilver was.

Een ander recept dat in het 'toets techniek' boekje staat is:
- 10 gr kaliumdichromaat (K2Cr2O7)
- 75 ml zwavelzuur (95%)
- 150 ml water

Dat is duidelijk een andere concentratie dan boven. Blijkbaar komt die verhouding niet zo nauw. In mijn eigen kast vond ik zelfs een klein potje met kaliumdichromaat dat ik blijkbaar in 1979 bij een apotheek gekocht had. Dat was een apotheek die meedacht en ook wel eens chemicaliŽn voor cliŽnten wilde bestellen.
Op het lab gebruikten wij soms kaliumdichromaat oplossingen om schoon glaswerk met hardnekkige verontreiniging ultra schoon te krijgen. Laughing
Terug naar boven
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid

Ervaring: overig
BerichtGeplaatst: Dinsdag 23-10-2012, 16:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, dat zilver antimagnetisch is wist ik, maar een verzilverde fluit met een andere onderliggende legering kan gewoon reageren op een magneet! Dus voor mij gaat dit "hulpje" niet op Sad.

En ja, die toetswater-flesjes zijn i.v.t. de hoeveelheid die je krijgt toch echt te duur!
Zal eens zoeken of ik kaliumdichromaat ergens kan kopen.
De andere vloeistoffen vormen m.i. geen probleem.
Lukt dit, dan kan ik eenvoudig 50 tot100 kleine flesjes maken.
En teruggerekend zal dat niet meer dan 1 euro kosten, waarbij het flesje met pipetje nog het duurste zal zijn .... Smile
Maar wat doe ik met die andere 49 tot 99 flesjes die ik dan niet nodig heb....haha.

die magneet wist ik
Briolet schreef:
Op verschillende sites naar zilver toetswater gekeken, maar niet een schreef er bij wat voor type het was. Als je geen rood kunt vinden, dan is dat heel eenvoudig zelf te maken.

Ik vond het volgend citaat over zilver toetsen:
Uit de oude doos schreef:

Wetenswaardigheden

Overgrootmoeder had zilveren voorwerpen, zoals een zilveren bestek. Erg plezierig om mee te eten vind ik zelf dat bestek niet. Het ligt me niet prettig in de hand. Liever heb ik het lichtere metalen "vlekvrij door en door" bestek, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten.

Of het zilver "echt" is, kunnen we al eeuwenlang zien aan de verschillende zilvermerken. Een nadeel van die zilvermerken is, dat ze nagemaakt kunnen worden. Een heel eenvoudige methode om uit te maken of iets van echt zilver is, pas je toe met een magneet. Wordt het "zilveren" voorwerp aangetrokken door een magneet, dan kan het van alles zijn, maar niet van zilver.

Het recept van overgrootmoeder was het volgende. Ze mengde 4 gram dubbelchroomzure kali met 10 gram zwavelzuur en 50 gram water. Van dit "toetswater" liet ze een druppel vallen op het (zo nodig blankgemaakte) zilveren voorwerp. Kleurde het zilver rood, dan was het echt. Des te roder het werd, des te zuiverder het zilver was.

Een ander recept dat in het 'toets techniek' boekje staat is:
- 10 gr kaliumdichromaat (K2Cr2O7)
- 75 ml zwavelzuur (95%)
- 150 ml water

Dat is duidelijk een andere concentratie dan boven. Blijkbaar komt die verhouding niet zo nauw. In mijn eigen kast vond ik zelfs een klein potje met kaliumdichromaat dat ik blijkbaar in 1979 bij een apotheek gekocht had. Dat was een apotheek die meedacht en ook wel eens chemicaliŽn voor cliŽnten wilde bestellen.
Op het lab gebruikten wij soms kaliumdichromaat oplossingen om schoon glaswerk met hardnekkige verontreiniging ultra schoon te krijgen. Laughing
Terug naar boven
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Ervaring: gevorderd cursist (> 2 jr)
BerichtGeplaatst: Dinsdag 23-10-2012, 17:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Staat geen prijs bij maar te vinden bij www.labstuff.nl, kijk maar 'ns.
Enthousiast lid
Enthousiast lid

Ervaring: professioneel goudsmid
BerichtGeplaatst: Dinsdag 23-10-2012, 21:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor het toetsen kun je ook een zwarte onyx gebruiken die je een beetje mat schuurt
Zowiezo altijd eerst het te toetsen voorwerp schuren om verzilverring of andere lagen weg te halen
zorg dat je een streep met eerste gehalte zilver op een steen zet en daar een halve cm vandaan een streep met 835 zilver.
zet een streep met het onbekende gehalte zilver en kijk welke
kleur van de strepen het meest overeenkomen. oude optische methode!
Verder is er vroeger een spiegelschrift uitgegeven door de federatie over toetsen met duidelijke foto's en goede uitleg, heb het in mijn bibliotheek staan wie het wil inkijken is welkom
Briolet
Actief lid
Actief lid

Ervaring: amateur (geen cursist)
BerichtGeplaatst: Woensdag 24-10-2012, 15:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Huub schreef:
Verder is er vroeger een spiegelschrift uitgegeven door de federatie

In dat blad moet je achteraan in bijlage 2 het recept voor rood toetswater aanpassen. Daar staat 10 gr roodbloedloogzout als ingrediŽnt. Tussen haakjes erachter staat wel de goede chemische naam. Maar Rood Bloedloogzout is Kalium Ferricyanide. Dat is iets heel anders. Zoals het nu in de bijlage staat weet je niet welk van de twee fout is. Twisted Evil
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Zilvermaan Forumindex -> Overige technieken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: