| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
angelloveeinstein Nieuw lid

Ervaring: professioneel goudsmid
|
Geplaatst: Donderdag 29-07-2010, 10:34 Onderwerp: Hoe dik is nou een gemiddelde verguld laag in Nederland? |
|
|
We zijn voor een zustermerk bezig een gedeelte van de collectie een roseverguldlaag te geven. wat ook na lang zoeken (we zitten hier in Indonesie = dus TOTAAL anders dan nederland) goed lukt nu. We plaatsten nu 1 micron. Dan ga je weer zitten zoeken en surfen en kom je ineens weer van alles tegen. blijkt dat een double laag gemiddeld 5 micron is (alleen dan mag het double heten, anders heet het nog steeds verguld).
* Maar wat is nou gemiddeld in NL?
* wat vinden jullie uberhaubt van vergulden (ik ken mn eigen mening.... liever niet dus...)
* is een product aantrekkelijker als het een extra coating heeft waardoor het duurzamer is, maar wel nog duurder?
ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Thanks |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Lapidee Zeer actief lid

|
Geplaatst: Donderdag 29-07-2010, 13:59 Onderwerp: |
|
|
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar wij doen ontzettend veel doubleerwerk, ik lever normaal rosé en geel goud op 5 micron, en daarmee is ook het probleem dat je je glansmiddelen moet aanpassen omdat je anders te veel kristalvorming krijgt. Wat een mattere neerslag geeft.
Mijn max voor verzilveren is 1mm dik bijna glanzend ( electroforming) en vergulden ca 40 Micron. Maar dat moet dan wel getrommeld worden.
Groet Ruud _________________ Smeden is de kunst van leren van je fouten, hoe meer fouten je maakt hoe beter je wordt.
Je ervaring is te meten aan de fouten in je verleden. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ari Zeer actief lid

Ervaring: overig
|
Geplaatst: Vrijdag 30-07-2010, 1:03 Onderwerp: |
|
|
Nooit geweten dat Doublé een galvanisch product was.
weer wat geleerd.
ari |
|
| Terug naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Vrijdag 30-07-2010, 8:03 Onderwerp: |
|
|
5 micron!!!!!!! ik ben nu bezig met 1 micron...... wel ook aant testen nu met een coating die ze eroverheen doen (ook met electroforming) en dan nog afbakken in de oven ....? hangt er nu 1 om mijn pols die ik aan't mishandelen ben, ff kijken hoelang dat blijft zitten.
Maar Ruud, is 5 micron gemiddeld denk jij? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Aspasia Zeer actief lid

|
Geplaatst: Vrijdag 30-07-2010, 8:35 Onderwerp: |
|
|
Ja Ruud is een van de weinigen hier op het forum die daar echt serieus mee bezig is en ik denk dat de rest gewoon met het echte massieve edelmetaal bezig is.
Bij mij is het in ieder geval zo "what you see is what you get" maar bij mij zijn er ook wel eens aanvragen voor vergulden of verzilveren maar dat stuur ik dan voor de klant op.
Ik rhodineer niet niet eens want mijn witgoud is al wit genoeg en glimt ook voldoende.
| Citaat: | | Nooit geweten dat Doublé een galvanisch product was |
Ik dacht altijd dat Doublé een merk was
Gr Freddy |
|
| Terug naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Vrijdag 30-07-2010, 9:34 Onderwerp: |
|
|
hihihiihi, jullie zijn echt grappig!
ik had dat laatst ook met iets.... dat ik dacht HUH??!!! als tie op-popt, laat ik het weten  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Lapidee Zeer actief lid

|
Geplaatst: Vrijdag 30-07-2010, 10:37 Onderwerp: |
|
|
Ik doe galvano alleen voor andere juweliers en goudsmeden. Voor m'n eigen klanten gebruik ik alleen edelmetaal.
Het is een beetje uit de hand gelopen hobby dat galvanowerk.
Maar wel kassa .
Groet Ruud _________________ Smeden is de kunst van leren van je fouten, hoe meer fouten je maakt hoe beter je wordt.
|
| Terug naar boven |
|
 |
Jerry Hoogeman Enthousiast lid

|
Geplaatst: Vrijdag 30-07-2010, 11:23 Onderwerp: |
|
|
Even voor alle duidelijkheid:
Vergulden = galvano (dus met behulp van stroom neerslaan van materiaal op ander metaal)
Doublé = 2 edele metalen (platen) op elkaar. Deze worden ook
(bij voldoende dikte) van 2 keuren voorzien door de waarborg.
Een galvano zal ook nooit voorzien worden van een gehalte keur.
In de volksmond wordt galvano idd als doublé benoemd maar dat
is dus een groot misverstand.
Groeten uit Frankrijk
Jerry
PS: mochten er nog vragen hierover zijn: heb hier niet altijd verbinding en zit 9 aug. weer achter de werkbank  _________________ Het wordt zoals je het maakt.... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ari Zeer actief lid

Ervaring: overig
|
Geplaatst: Vrijdag 30-07-2010, 15:58 Onderwerp: |
|
|
Ah, dank je Jerry, toch goed geleerd dus.
Nog veel plezier daar.
ari |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Lapidee Zeer actief lid

|
Geplaatst: Vrijdag 30-07-2010, 21:54 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | Groeten uit Frankrijk |
Ettertje, we zitten hier in de kou van de airco.
Neehoor veel plezier daar en geniet ervan.
|
| Terug naar boven |
|
 |
Daan Actief lid

Ervaring: semiprofessioneel goudsmid
|
Geplaatst: Zaterdag 31-07-2010, 11:19 Onderwerp: |
|
|
Als we Jerry niet hadden...
Geniet van je vakantie, je hoort helemaal niet over werk te denken ;p |
|
| Terug naar boven |
|
 |
RM Zeer actief lid

Ervaring: leerling vakopleiding
|
Geplaatst: Zaterdag 31-07-2010, 15:04 Onderwerp: |
|
|
| Jerry Hoogeman schreef: |
Deze worden ook (bij voldoende dikte) van 2 keuren voorzien door de waarborg.
|
Yep Dat was een toetsvraag afgelopen jaar. We moesten van een aantal items de keurmerken verklaren en ik was zo gelukkig om een dergelijk dubbele keur voorgeschoteld te krijgen. De zilver en goud keurtekens worden dan tegen elkaar aangeplaatst.
@angelloveeinstein, kun je nog achterhalen waar je de info gevonden hebt waaruit blijkt dat een double laag gemiddeld 5 micron is (alleen dan mag het double heten, anders heet het nog steeds verguld) ?
Robert _________________ Niets blijft zoals het is. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Jerry Hoogeman Enthousiast lid

|
Geplaatst: Zaterdag 31-07-2010, 21:03 Onderwerp: |
|
|
Ik kom net uit het zwembad en dacht: 'zal nog even op Zilvermaan kijken'.
| Citaat: | | @angelloveeinstein, kun je nog achterhalen waar je de info gevonden hebt waaruit blijkt dat een double laag gemiddeld 5 micron is (alleen dan mag het double heten, anders heet het nog steeds verguld) ? |
Ik wil ook wel graag weten waar dat staat!
Ons familiebedrijf (ik ben nu de laatste van de 3e generatie), maakt al 70 jaar o.a. 14 krt. Plaatgoud op Zilver.
De waarborg heeft ons altijd gezegd dat de oplaag van de gouden PLAAT minimaal 120 micron moet zijn om dubbel gekeurd te kunnen worden.
Een doublé is altijd 2 platen, net als een doublet bij bijvoorbeeld een lagensteen.
Een galvano moet je meer zien als een poeder dat je neerslaat. Het heeft ook geen houvast aan zichzelf
Als je een galvanolaag op zilver neerslaat en dit materiaal in de salpeterzuur doet zal het zilver oplossen en de galvanolaag uit elkaar vallen.
Doe je dit met een doublé dan zal het zilver ook weer oplossen maar het goud blijft intakt.
Zo, en nu aan de BBQ
Groetjes, Jerry _________________ Het wordt zoals je het maakt.... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Lapidee Zeer actief lid

|
Geplaatst: Zaterdag 31-07-2010, 21:25 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | Een galvano moet je meer zien als een poeder dat je neerslaat. Het heeft ook geen houvast aan zichzelf
Als je een galvanolaag op zilver neerslaat en dit materiaal in de salpeterzuur doet zal het zilver oplossen en de galvanolaag uit elkaar vallen. |
Mmmm ooit gehoord van electroforming of galvanoplastiek?
Dat is een extra stevige goudlaag of zilver op bv was en als het product zwaar genoeg is wordt de was eruit gestoomd ( meestal) en heb een een zeer licht maar zeer sterk sieraad.
Ik maak regelmatig zo zilveren sierobjecten voor een kunstenares.
Groet Ruud.
Maar Jerry jij noemt je armbanden toch geen Doublé, maar een 14 gouden armband met een zilveren kern ? Wat volledig correct is natuurlijk. _________________ Smeden is de kunst van leren van je fouten, hoe meer fouten je maakt hoe beter je wordt.
|
| Terug naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Zondag 01-08-2010, 4:59 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | | Maar Jerry jij noemt je armbanden toch geen Doublé, maar een 14 gouden armband met een zilveren kern ? Wat volledig correct is natuurlijk. |
zoals Fjory? Heeel mooi is dat.
Ik zit te zoeken en zoeken, maar kan nu niet meer vinden waar dat staat, van die 5 micron.... heleboel pagina's opgeslagen, maar die niet, als ik het heb zet ik het hier neer.
Maar nu eigenlijk nog geen antwoord op mn vraag;
Wat is nou gemiddeld in nl?
THANKS |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|